Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Beskära äppelträd
          Ejenström
          Inlägg 26-02-2008, 12:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 14 244

Hej
          Jag har en fråga om äppel träd.
          Jag har ett äppel träd som är väldigt högt, det är till och med svårt att komma åt me en 4m stege.
          Nu undrar jag om man kan såga av stammen ca två två½ meter upp och få den att överleva.
          Dom första grenarna börjar på en höjd av ca 3½ meter, nedan för där jag har tänkt att såga så finns det en gammal stam som
          har blivit av sågad någon gång tidigare och från den avsågade stammen så växer det upp några fjutiga grenar.
          Går det att göra så.??????

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Fågelvägen
          Inlägg 26-02-2008, 12:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

BRA KURT, BRA CILLA SOM SKREV ARTIKELN! Alla som äger äppelträd borde läsa detta! Jag tycker så synd om alla fina gamla träd, men jag tror att grannar inte blir så glada om jag lägger Cillas artikel i deras brevlåda.

Nästan en anekdot, fast sann: Jag klängde i ett av våra gamla äppelträd i augusti och knipsade lite små kvistar. En granne gick förbi, hojtade: Detdär kan du göra med motorsåg, det går mycket fortare! Jag frågade om han inte vill ha äpplen på sina träd, men det hade han inte tid att svara på.
          Nu på vårkanten var han igång igen med sina egna gamla träd, i fjol brutalt stympade med motorsåg. Fjolårets snittytor, 10-15 cm i diameter, lyser oläkta. De arma träden hade igen lyckats sticka ut nånting som skulle bort. Kan träd skrika?

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 12:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon