Jag jobbar i gymnasiesärskolan och har flera elever med diagnos inom autismspektrat, det är helt ofattbart hur vitt skilda dessa personers sätt att vara är. Det är klart att alla är individer och olika precis som alla andra, men av egen erfarenhet vet jag att folk i allmänhet ofta har en viss uppfattning om hur människor med autism fungerar. Ofta ser den uppfattningen ut som så att man tror att ett barn med autism är helt okontaktbar osv. Det är såklart en tuff uppväxttid ni har framför er, men det finns stort hopp om ett väl fungerande liv för barnet med rätt hjälp från tidig ålder. Jag tror att det är viktigt att man så tidigt som möjligt skapar system för tillvaron så att barnet inte själv dikterar tillvaron, vilket jag har sett lätt kan hända om man inte har fasta ramar från början.
Jag är absolut ingen expert på området utan ville bara dela med mig av mina erfarenheter, de som själva är föräldrar till barn med autism är nog i många fall de som bäst kan uttala sig om vad som funkar/inte funkar eftersom de har fått pröva sig fram genom hela barnets uppväxt.
|