CITAT (Gossen Ruda @ 27-02-2008, 10:01)

För min del anser jag inte att dom som ser syner eller andar är "psykiskt labila" utan bara är drabbade av hjärnspöken. Tillfälligt eller mer frekvent. Tyvärr är det nog omöjligt att övertyga dom om detta eftersom hjärnan själv är inblandad, allt blir så verkligt då. Detta skapar givetvis en nyfikenhet hos andra. Tråkigt nog finns det människor som TE som utnyttjar detta för egen vinning. Undrar om någon som gillar TE och hans Cold reading nånsin kommer att ändra mening hur mycket avslöjande om honom som än publiceras.
Så om du inte har förmågan att uppleva något "övernaturligt" så är det hjärnspöken hos dom som har förmågan? Ganska så nedlåtande i mina ögon.
Själv är jag övertygad om att många människor (inklusive jag själv) verkligen har en förmåga att kunna uppleva sådant som verkar övernaturligt (alltså sådant som är svårt att bevisa och förklara). Du skriver "tyvärr är det omöjligt att övertyga..." som om det var du som sitter inne med hela sanningen. Då är du bra självgod Ruda som bara simmar runt i din egen lilla pöl. Hade du haft lite öppnare sinnen så hade kanske även du sett att det fanns en liten bäckfåra någonstans i pölkanten som leder ut mot något annat.
Sedan att det finns människor som utnyttjar detta för egen vining är ju självklart trist. Trist är det också att en del har så fruktansvärt svårt för att respektera andra människors tro och övertygelser och istället alltid ska ösa nedlåtande kommentarer om dem. Det måste väl kunna gå att diskutera en sak utan att kalla dom som inte tror som en själv för "psykiskt labila" eller att det bara är "hjärnspöken". Vad är det som säger att bara det du tror på är det enda rätta?