CITAT (Fågelvägen @ 27-02-2008, 17:18)

har några nackdelar eller någon nytta av det de upplevt? Eller är det själva upplevelsen som känns viktig?
De som upplevt något mystiskt verkar lite stolta över det, medan en skeptiker lätt beskrivs som torftig, torr och fantasilös.
Stoltheten är nog ibland tänkt som en fiktiv käftsmäll eftersom skeptikerna gärna brölar ut sina hobbypsykologiska diagnoser utan att tänka sig för. En skeptiker läser ju inte skeptikernas text på samma sätt som de som blir omtalade.
Som jag skrev förut, kontakt med ett "spöke", ande är ingenting man väljer att göra. Rätt som det är kommer du in i ett hus som är tomt men där du ändå inte är ensam, det kan hända vem som helst, skeptiker eller ej.
och som jag svarade Snigeln i hans PM, den enda skillnaden mellan en ande och fysisk materia är att jag inte kan dra fram dem och visa upp dem när det behagar mig.
Ska berätta en sak.
I mitt föräldrahem hade vi en gubbe som vägrade flytta. Vi hade släktingar på besök rätt ofta och en morgon frågar Farbror Allert (ja, man kunde heta så på den tiden) om det var fler än dem som sov över hos oss.
"Nej, varför undrar du det?" svarade mamma och Allert berättade att han hade gått ner fö att kissa på natten och mött en främmande man i trappan. Allert hade hälsat men mannen hälsade inte tillbaka.
Allert var så fullt och fast övertygad om detta så han trodde att mamma ljög när hon sa att det inte bodde någon annan där.
Min dotter är ensam hemma från skolan ibland och vid ett par tillfällen har hon blivit ropad på utifrån köket. Rösten som ropat har låtit som min, men jag har ju varit på jobbet, och vid samtliga tillfällen har hon glömt spisplatta på när hon lagat till sig lite mat.
Min dotter är inte alls förtjust i spökerier och skulle helst slippa.
Vill du höra mer?