CITAT (Bettis @ 27-02-2008, 17:44)

JAAAAAAAA

och hela jorden slutar snurra, världen stannar upp i andakt...
Vi kan börja här på gården - husbonn har jag ju redan berättat om, han står i farstun och förespråkar att något måste åtgärdas akut på gården. Ibland får jag bilder (ser i syner, som skeptikerna skulle formulera det) om vad det är och ibland är det bara att börja leta. Ute huserar han också, och det är oftast i mitt vedskjul jag känner av honom mest när han vill vara med och "hjälpa till" att hugga ved, hur mycket hjälp det nu är. Han tycker mycket om oss, för att vi reder oss bra här på gården och älskar den lika mycket som han förmodligen har gjort.
Husmor syns aldrig, hon bara känns och det är mycket värme och kärlek som sprider sig i hela huset.
På övervåningen därmot bor en yngre kvinna, som är "fast" där och inte speciellt lycklig.
När vi hade bott här ett halvår ungefär sa min son, 16 år "Kan jag inte få byta rum, jag sover inte gott där."
"Vad är det då?" frågade jag.
"Jag vet inte, men det känns som att någon är där inne och bara verkligen hatar mig. Som att jag inte får vara där."
Min son talar
aldrig om sådana här saker annars.
"Vänta lite, så kanske det blir bättre" sa jag då, och sedan när barnen åkt hem till sin pappa gick jag in och satte mig på sonens säng och började prata ut i luften. Jag har gjort det en gång förut, men det kan jag berätta om sedan.
Jag sa:
"Du får gärna vara här, men du får inte skrämma mina barn. I mitt sovrum får du vara så mycket du vill, men du låter mina barn vara ifred."
Undertiden som jag satt där och pratade spred sig en doft av brandrök i rummet, men det var på sommaren och jag eldade inte då. Huset har brunnit en gång på 50-talet, men jag tror inte att någon dog, däremot var det säkert mycket rädsla och sådant kan också hänga kvar.
Efter detta samtalet har sonen sovit gott i sitt rum och numera vill han inte ha något annat. Den unga kvinnan har jag sett gestalten av i fönstret en gång när hon stod och tittade ut på mig. Det var ljust innomhus där hon var, och mörkt utomhus där jag var och jag var ensam hemma vid det tillfället. Hon kommer med sin förnimmelse ibland och väldigt ofta när jag har tända ljus på övervåningen och hon ger mig nästan en panikslagen känsla av att jag
måste släcka dem.
Det finns mer...
(Red. Jag tog bort en halvfärdig mening som slank med i slutet)
Redigerat av Grå: 27-02-2008, 18:17