CITAT (Huggorm @ 28-02-2008, 22:35)

Märkligt att banker bryr sig om muslimer över huvud taget. En rättrogen muslim får ju inte betala ränta, men kanske går det bra att inkassera ränta från sparpengar? Eller också kanske det är just därför som man tar bort spargrisarna, eftersom den som skyr räntor kanske sparar hemma i sådana?
Tja det har väl gällt kristna oxå---- Vilket till stor del skapade den förhatliga långivaren den sk ränte Juden som inte hadde några religösa hinder att ta ränta. Att dylika kapitaliser stod för den ekonomiska utvecklingen under medeltiden, medans de gudomligt goda kristna åkte till estland och finland och slog hjäl hedningar i den store gudens namn, står ganska klart i dagens läge.
Idag har vi en annan situation nämligen medias makt. I Journalisters strävan att vara intelektuella, och visa sig vara föredömmen, köper de ofta PK budskap till sina skriverier. Dessa skriverier kan vara mycket negativa för den drabbade. Alltså kanske man vill undvika just skriverier med sitt agerande.
Låt oss titta på ett reklamfoto av idag. Ja, ja hämta nu en större skrift med glättigt blad och leta upp en reklambild med en grupp människor på. Du ser då en Europe, en afrikan, en Asiat osv. Troligtvis fler kvinnor/tjejer än killar/män.
Ok, reklam skall få en grupp att identifiera sig med produkten. Men varför är fotot då så avvikande mot den grupp av mäniskor den riktar sig mot. Jo, helt enkelt därför en negativ debatt, om deras foto, kostar så mycket i dålig publicitet att man ej vågar något annat. Debatten om icke PK foton var här på 70-80 talen. Numera undviker alltså större företag att riskera få kritik. Detta gör ju så att en Svensk bonde kan få reklamblad där det står en Eskimå, en Kines, en Afrikan, en SydAmerikansk djungelindian och en Småländsk bonde, tillsynes glatt pratandes om den nye plogens förträfflighet.
Nästa stora utmaning för reklammakarna blir när de får krav på läggning oxå. Alltså kombinera olika hudfärger med sexuell läggning och status samt trots det hålla sig till 5 modeller. Fråga mig inte hur det skall gå till men troligtvis får vi en viss rangordning. Min gissning är att Europen är man, singel och homo. Asiaten är en kvinna som är sambo med en Afrikanska medans den gifta manliga Eskimån hittat sin kärlek under en felnavigering, med kajaken, ända till Rio Negro.
Ok nu handlade det om en bank och spargris.
Min erfarenhet säger mig följande.
Denna bank fick troligtvis en ny chef för en tid sedan. Denne nye chef har implemeterat ett sparprogram och nedskärningar i utgifterna. En utgift man sett, att man kunnat skära ner på, är de gratis spargrisarna till små barn. Självklart ger dyl åtgärd kritik från kunder, och press, varvid en lämplig förklaring kommer väl till pass. Här passar muslimen in som en handske... Vi vinner lite PK poäng samtidigt som vi gör en besparing..
Att det är själva symbolen grisen som står bakom är helt uteslutet. Om så vore fallet så skulle spargrisar vara bannlysta, sedan lång tid tillbaka, pga hänsyn till den judiska befolkningsdelen.