Jag tror jag öppnar en här tråden igen! Jag var i Stadsparken i Örebro igår kväll och letade efter ekollon. Hittade dessa vid ett stooort träd:
Blandat_005.jpg ( 118.97k )
Antal nedladdningar: 66Det fanns hur många som helst!!! Eftersom det nästan var mörkt cyklade jag tillbaka dit igen idag och tog kort på trädet:
Blandat_001.jpg ( 91.43k )
Antal nedladdningar: 63
Blandat_002.jpg ( 82.16k )
Antal nedladdningar: 72
Blandat_003.jpg ( 87.35k )
Antal nedladdningar: 93 Eftersom jag inte hade sett något liknande tidigare slog jag sönder en av frukterna för att få någon ledtråd om vad skulle kunna vara. Fick slå en bra stund med hammaren innan den gick upp...
Blandat_006.jpg ( 39.13k )
Antal nedladdningar: 35
Blandat_007.jpg ( 36.37k )
Antal nedladdningar: 70Tittade på Stadsparkens hemsida och deras karta över träden där. Det är en Juglans cineria - grå valnöt! Efter det började jag leta runt på Odla. Döm om min förvåning när just exakt det här trädet nämns på Odla!!! "Mitt" träd!!! Vad kul! Nu ska här planteras. Men hur ska jag göra

Ska jag stoppa ned dem i en kruka och ställa ut på balkongen. Ge ordentligt med vatten och kärlek och hoppas på det bästa? Ska jag banka på dem först så den stenhårda kärnan spricker? Det kan ju inte vara lätt att vara nöt och försöka komma ut när man knappt kan komma in i den med hjälp av hammare...