Tack för alla tips. Jag har idag ringt till flera plantskolor (och det var inte många som hade öppet så här års, förstod jag) och besökt några affärer i Malmö med omnejd, men det fanns inte mycket att välja bland just nu. På ett par ställen kommer de att börja få in fruktträd redan nästa vecka men på de flesta blir det inte förrän tidigast mot slutet av vecka 11. I fyra av dessa affärer som jag hann köra till, skulle de med största sannolikhet även få in kvitten, körsbärskornell och mullbär, men det var dåligt med mispel, så jag får kolla vidare. Körsbärskornell fanns det däremot på ett par ställen, redan nu. Vad jag har fått veta angående dessa fruktträd, är att de visst trivs i Skåne (och till och med längre norrut), och jag har själv sett fruktbärande kvittenträd på parken omkring Torups slott. Det var fullt med frukter, och detta var för ett par år sedan, efter en vinter som var oerhört kall och lång för skånska förhållanden. Efter vad jag har fått reda på idag, kommer jag nog även att plantera ett fikonträd och kanske en vinranka. De kräver förvisso lite mer omsorg än de andra nämnda fruktträden, men de klarar sig tydligen väl i södra Skåne.
Jag har inte så stor erfarenhet av det här, utan måste fråga runt och läsa en hel del för att veta vad och hur jag ska göra, nu när det är dags att ta hand om trädgården, efter allt renoveringsarbete med vårt relativt nyköpta hus.
|