CITAT (henriks @ 02-03-2008, 11:07)

Nu har jag för avsikt att göra något igen, och har börjat fundera. Vilket är mest rimligt? att renovera det som går att renovera eller riva och bygga helt nytt? Till saken hör att huset just nu är ett tomt skal, inget innanmäte alls, som står på en dålig grund som till stora delar behöver bytas ut.
Hej henriks,
Jag har renoverat mina senaste 4 boenden ganska rejält (3 hus och 1 lägenhet) och min erfarenhet är att det är slitigt, dyrt och påfrestande för psyket. Jag har precis som dig börjat i "fel ända" många ggr och inte haft vett att avbryta utan fortsatt och lappat och lagat för att komma vidare. (På plussidan är att jag lär mig av misstagen)
Det är som med fonder/aktier; många sitter kvar med förlustaktier och istf att sälja och ta förlusten samt möjligheten till en snabbare uppgång med en annan aktie/fond så sitter de kvar och väntar med motivet:"jag kan ju inte sälja nu, jag har ju förlorat/investerat så mycket".
Eftersom en flytt inte är ett alternativ (pga mor och firma) så får du göra bästa möjliga av det. Eftersom huset dessutom bara är ett skal (som inte har någon relation till) så är det ju nästan lika mkt jobb kvar som att bygga nytt. Ok, inte riktigt, men jag tror att du förstår vad jag menar. Delar av tidigare gjorda investering kan väl användas även för ett ev. nytt hus (nedsprängda ledningar etc).
Jag tror att du kommer att komma fram till ett bra beslut, och jag hoppas att vi här på forumet kunnat ge lite nya synvinklar på det hela.
Återkom när du har bestämt dig hur det blir!