CITAT (Lotta i Gbg @ 02-03-2008, 16:28)

Jag förstår nog inte riktigt vad du skriver Linus, men om jag fattar dig rätt så menar du att valnöt inte fryser ner i zon 3? Om det är det du menar så kanske det stämmer på ett eller annat enstaka träd, men det är definitivt inte ovanligt att valnöt, Juglans regia, fryser i topparna i zon 3 eller tom dör.
nepp det menade jag inte .
jag menar att icke mogen ved fryser alltid bort även i zon 1-2 ,, och i skyddade lägen i zon 3 kan det klara sig utan större problem( läs skrev skyddade lägen ) i kallare än zon 3 fryser det ner och blir då en buske . dör gör den nog inte i zon 3 . om du inte själv sett en valnöt faktiskt dö efter en vinter i zon 3 av vinterskador ??. för med tanke på ev snö under kalla nätter så klara trädet sig .
sen frågade jag Bgardner om han menade grön eller brun ved som fryser ner i Sverige och hur den får en annorlunda gren byggnad,, jag får uppfattningen av att ig Gardener menar att det är ett karaktärs drag i Sverige att alla äkta valnötter fryser i toppen var dom än är ,, vilket jag vet dom inte gör hos mig ,, plus dom andra träd som jag har kollat bland annat den som är på bild .
då skrev jag att dom träd jag har kollat på har inte frusit i topparna utan levt ända ut till toppen i zon 1-2 och haft en snygg tillväxt av kronan . och så visade jag bilder .
hoppas du förstod mitt inlägg nu ??!!
sen höll jag med om att vill man bara ha ett träd bör man istället plantera dom andra arterna .
Läste i ludvigs bok om valnöt ,, han själv vill kanske berätta mer ??
men verkar den ju faktiska har klarat zon 4 utan att dö .
Redigerat av flaxss: 02-03-2008, 17:01