Men snälla nån hur tolkar du det man skriver egentligen?
Ja jag är tillräckligt gammal för att ha upplevt andra världskriget och jag vet mycket väl allt du räknar upp men jag tror att du missförstog mig totalt eller så är jag väl inte en vanlig människa. Vad jag ville ha sagt var att när jag växte upp och under lång tid så var det inte något fult eller rasistiskt att säga neger, kalla Pippis pappa negerkung eller stå i köket och göra negerbollar. Man sa helt enkelt neger om en svart person utan att man för den skull var rasist. Första gången jag såg och träffade en svart person var i slutet på 40-talet då han kom som gäst i vårt hem och han behandlades som vilken annan gäst som helst. För övrigt har vi ofta haft gäster från jordens alla hörn. Så du ska inte tro att jag är helt okunnig om hur världen sett och ser ut och rasist är jag inte ett skvatt.
Självklart begriper jag att företagen idag inte kan använda sig av dylika bilder som symboler på godisförpackningar och annat. Men då dom en gång i tiden skapade dessa förpackningar med svarta ansikten var det ju inte för att dom var rasister.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|