Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Valnötsträd?, sortval?
          Elektra
          Inlägg 02-10-2005, 15:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 43
          Medlem nr: 6 173

Vi skulle gärna testa med att plantera ett valnötsträd på tomten, grannen har ett stoooort träd uppe hos sig men vi vet inte om det finns olika sorter? Brukar de hinna mogna i Sthlms-trakten? wub.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Big Gardener
          Inlägg 02-03-2008, 19:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

Linus. Som vanligt är du en mästare på att övertolka.

Att få att äkta valnöt har en tendens att få konstig grenbyggnad, delvis pga av infrysning av topparna till att...

"det är ett karaktärs drag i Sverige att alla äkta valnötter fryser i toppen var dom än är"

...var riktigt fin smile.gif

Utgångspunkten för denna diskussion är helt fel eftersom ni pratar om zoner. Zonverktyget är som de flesta av oss vet ett väldigt grovt verktyg och säger egentligen inte särskilt mycket. Vad vi i stället bör diskutera är ståndorter och mikroklimat. Växtplatser ser helt olika ut beroende på hur de är belägna. Ljusförhållanden, markförhållanden, vind, vattentillgång m.m. är väldigt individuellt för varje växtplats och påverkar alla hur bra en växt, t.ex. äkta valnöt klarar att växa. Den äkta valnöten behöver mycket värme för att växa bra och klara vintern. Även inom zon 3 och zon 4 kan vi genom åtgärder förbättra värmesumma och mikroklimatet för att få motsvarande klimat som inom zon 1 eller zon 2. Därför kan vi alla lyckas att odla växter som normalt inte klarat sig inom ett område som normalt betraktas som högre zontal. Även i zon 1 och 2 kan dåliga förhållanden som vindutsatthet, dålig dränering och skugga göra så att zonen motsvarar en betydligt högre zon son zon 3 eller 4.

Grön eller brun ved? Jag vet inte riktigt vad du menar med det. Tillväxten hos lignoser sker i skottspetsarna tidigt på säsongen med en örtartad tillväxt som senare på säsongen bli förvedade. Förvedningen är en förutsättning för att tilväxten ska överleva köldperioden. En växt som är placerad på en ogynsam ståndort (och inte kommer upp i nödvändig värmesumma) har inte energi nog att förveda sina skott ordentligt inför vintern. Följden blir därför att topparna fryser in.

Därför har jag inte någon större lust att diskutera växtzoner annat än i väldigt stora sammanhang. När det gäller ofta infrysta toppar och konstig grenbyggnad som följd av detta, menar jag att detta sker när den äkta valnöten är placerad på en för den dålig ståndort, vilken växtzon det än handlar om.

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 02-03-2008, 20:49
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Big Gardener @ 02-03-2008, 19:54) *
          Linus. Som vanligt är du en mästare på att övertolka.

Att få att äkta valnöt har en tendens att få konstig grenbyggnad, delvis pga av infrysning av topparna till att...

"det är ett karaktärs drag i Sverige att alla äkta valnötter fryser i toppen var dom än är"

...var riktigt fin smile.gif

Utgångspunkten för denna diskussion är helt fel eftersom ni pratar om zoner. Zonverktyget är som de flesta av oss vet ett väldigt grovt verktyg och säger egentligen inte särskilt mycket. Vad vi i stället bör diskutera är ståndorter och mikroklimat. Växtplatser ser helt olika ut beroende på hur de är belägna. Ljusförhållanden, markförhållanden, vind, vattentillgång m.m. är väldigt individuellt för varje växtplats och påverkar alla hur bra en växt, t.ex. äkta valnöt klarar att växa. Den äkta valnöten behöver mycket värme för att växa bra och klara vintern. Även inom zon 3 och zon 4 kan vi genom åtgärder förbättra värmesumma och mikroklimatet för att få motsvarande klimat som inom zon 1 eller zon 2. Därför kan vi alla lyckas att odla växter som normalt inte klarat sig inom ett område som normalt betraktas som högre zontal. Även i zon 1 och 2 kan dåliga förhållanden som vindutsatthet, dålig dränering och skugga göra så att zonen motsvarar en betydligt högre zon son zon 3 eller 4.

Grön eller brun ved? Jag vet inte riktigt vad du menar med det. Tillväxten hos lignoser sker i skottspetsarna tidigt på säsongen med en örtartad tillväxt som senare på säsongen bli förvedade. Förvedningen är en förutsättning för att tilväxten ska överleva köldperioden. En växt som är placerad på en ogynsam ståndort (och inte kommer upp i nödvändig värmesumma) har inte energi nog att förveda sina skott ordentligt inför vintern. Följden blir därför att topparna fryser in.

Därför har jag inte någon större lust att diskutera växtzoner annat än i väldigt stora sammanhang. När det gäller ofta infrysta toppar och konstig grenbyggnad som följd av detta, menar jag att detta sker när den äkta valnöten är placerad på en för den dålig ståndort, vilken växtzon det än handlar om.

skriv då att det handlar om dålig ståndpunkt du skrev enbart

''Så sant. Dessutom upplever jag att äkta valnöt kan få en väldigt konstig grenbyggnad på våra breddgrader, vilket delvis kan bero på infrysning av toppar.''

så skrev du .

du skrev inget om det var förvedad delar eller inte vilket jag pratade om att icke förvedad delar fryser bort även i zon 1 .. vilket du menar så nu hänger jag med dig . det jag menar med icke förvedad del = dvs dom delar som inte blivit förvedade till vintern

jag skrev bara med brunt och grönt för att lotta skulle förstå att jag menade örtade skott och skott med bark . skulle inte blandat in det .

jag pratade inte om zoner heller ,, Lotta skrev att en valnöt dog i zon 3 jag skrev att det har med läget,mark,försvagad växt att göra också.

men jag tror vi är inne på samma sak ,, bara att vi förstår varandra lite dåligt ibland .

Citera

Inlägg i den här tråden
          Elektra   Valnötsträd?   02-10-2005, 15:39
          jegi   Äkta valnöt går i zon 1 till 2. Det finns dock sto...   02-10-2005, 17:27
          Ophelia   I Sverige finns det äkta valnöt (Juglans regia), m...   02-10-2005, 17:27
          Big Gardener   Kloka ord från jegi och Ophelia. Kan tilläggas att...   03-10-2005, 07:17
          Ophelia   Jag vet inte om den ungerska och grå valnöt är sa...   03-10-2005, 17:49
          Big Gardener   Angående smaken på valnötter på träd i Sverige har...   04-10-2005, 07:10
          MariaÖrebro   Jag tror jag öppnar en här tråden igen! Jag va...   29-02-2008, 13:07
          flaxss   plantera hela nötter i en kruka ute ,, den är härd...   29-02-2008, 14:13
          Big Gardener   Frökällan från den grå valnöten i E-plantssortimen...   01-03-2008, 10:12
          Anders zon 1   Om man inte är ute efter själva frukten utan mest ...   02-03-2008, 09:22
          Big Gardener   Så sant. Dessutom upplever jag att äkta valnöt kan...   02-03-2008, 10:59
          flaxss   Så sant. Dessutom upplever jag att äkta valnöt kan...   02-03-2008, 12:58
          flaxss   inlägget blev kaputt så laddar upp bilden här ...   02-03-2008, 13:14
          Lotta i Gbg   Jag förstår nog inte riktigt vad du skriver Linus,...   02-03-2008, 16:28
          flaxss   Jag förstår nog inte riktigt vad du skriver Linus,...   02-03-2008, 16:54
          Lotta i Gbg   Jodå Linus, jag har sett valnötsträd, Juglans regi...   02-03-2008, 17:01
          flaxss   Jodå Linus, jag har sett valnötsträd, Juglans regi...   02-03-2008, 17:03
          Lotta i Gbg   Jag har också en valnöt i zon 3, men som kommer fr...   02-03-2008, 17:37
          flaxss   Jag har också en valnöt i zon 3, men som kommer fr...   02-03-2008, 17:45
          Lotta i Gbg   Jag har inte skrivit; frusit ihjäl eller torkat ih...   02-03-2008, 18:05
          flaxss   Jag har inte skrivit; frusit ihjäl eller torkat ih...   02-03-2008, 18:13
          Big Gardener   Absolut :)   02-03-2008, 20:51
          Ludvig Johansson   Det känns som ni benat ut ämnet ganska utförligt. ...   06-03-2008, 15:07

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 11:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon