Bör förtydliga att "ganska rejält" är min bedömning, men det finns ju alltid grader i h-e... *ler*
Vad har jag gjort?
1:a huset: alla golv, ny ytterpanel, nytt yttertak, ny veranda och en garden-make-over (bodde där 4 år med ex-maken)
2:a huset: slutförde en renovering påbörjad av en byggfirma som lyxrenoverade en 40-talskåk till modern stil: våtrum, bärande bjälkar, ventilation (efter att allt var fixat), brandväggar, ytskikt (golv och väggar invändigt) (på två år med ex-maken)
1:a lägenheten. Köpte en 3:a på exekutiv auktion osedd och rev ut allt (utom badrummet) och satte in nytt (ytskikt, golv (klinker/parkett), kök (inkl. glasmosaik). (på ett år själv)
3:e huset (nuvarande). Nytt ytskikt invändigt (150 kvm), nya parkettgolv + slipa gamla, rev upp golvet i bottenvåningen och la in vattenburen golvvärme och klinkers, bytt alla fönster, bytt takpapp, läkt och tegelpannor + murket innertak. Renoverat två badrum, centraldammsugare, rivit ut köket och monterat nytt, rivit väggar, ny panna, renoverat trapp, satt in skjutdörrsgarderob och braskamin, ny el. Handgrävt pool och håller nu på med tillhörande altaner, terrasser och uterum. (har gjort det mesta själv [ej bad, fönster, tak och panna] under fyra år)
Hur jag får nya krafter? Tror att det är "trädgårdsjukan", där man glömmer hur jobbigt det har varit".
Skämt åsido, de första två var för att det var skoj, lägenheten var bara temporär tills jag hittade "rätt" hus men renoverades för att den var så äcklig att den inte gick att använda. En lägenhetsrenovering är mest ytskikt (och kök/bad), inga bärande väggar och läckande tak så det är ganska lätt. Fick tillgång till lägenheten med polishjälp och det var rutten mat i kylen (grönt slajm rann ur), ruttet kött i diskhon + bajsblöjor i badrummet som var månader gamla och hundpiss på hallgolvet etc, etc.
Hus 3 var mitt första egna boende som var 60-tal orginal och jag såg potentialen men hade inte pengarna till att använda hantverkare. Tidigare renoveringar har lärt mig att göra (åtminstone) nästan som man vill ha det, istället för att köra en sniklösning som sen inte går att uppgradera, därav att det ena lett till det andra och det blivit mer omfattande än jag från början tänkt mig.