CITAT (theseraphim @ 03-03-2008, 00:38)

neger, nigger, svartskalle är tre ord med exakt samma innebörd, de är ett skällsord för en person med sitt ursprung i afrika. Om någon skulle kalla dig för blekarsle, tippexskalle och vitling så skulle du nog oxå bli lite sur. Lägg då till några hundra år av förtryck plus att ordet neger användes på något man på den tiden inte ens betraktade som människor utan som vildar och halvapor. Kan ju kalla dig för spökapa kanske eller babiankärring/gubbe.
Bara för man växt upp med ord som neger så är inte det okej, tänk om man växt upp i Nazityskland och resonerat så idag...
Jag håller med dig till fullo.
Men alla ord kan användas som nedsättande skällsord, det beror på i vilket sammanhang de används. Alla vet väl vad ordet "älskling" kan framkalla för rödstrumpat monster som när en man i hög position använder det när han ska klanka ner på en kvinnlig kollega. Annars är ju ordet "älskling" det vedertaget vackraste man kan kalla varandra.
Negrer och Hottentotter är folkslag. I skandinaviska öron är båda de här orden ganska fantasiframkallande och därmed har tycker vi oss ha rätten att använda dem hur vi vill. Jag tror inte att en Neger har något emot att bli omtalad som Neger, beroende på hur det görs, men jag förstår om en Ashanti blir förbannad om han blir omtalad som Neger.
Här i småland hade det tagit hus i h*****e om någon hade kallat mig skåning då jag personligen tycker att man skulle gräva av gränsen mellan småland och skåne och putta över det till Danmark och ännu värre hade det blivit om en ståkkhålmare skulle nvända det som skällsord.
Men vad jag vet, så har inte chokladbollarna gjort något uppror, och jag har faktiskt inte hört talas om än att Negrerna skulle ha något emot att vi uppkallat godis efter dem.
Sedan håller jag med rahmat om att blackfacereklamen som visats ovan är mycket osmakligt gjort, som han säger - äcklig. De visar på dåtidens okunskap och ointelligens bland ett folkslag som trodde att de var smartare än vad de i själva verket var. Europeer, Skandinaver och Amerikaner.
Edit: Lade till ett ord.
Redigerat av Grå: 03-03-2008, 06:37