CITAT (theseraphim @ 03-03-2008, 00:38)

neger, nigger, svartskalle är tre ord med exakt samma innebörd, de är ett skällsord för en person med sitt ursprung i afrika. Om någon skulle kalla dig för blekarsle, tippexskalle och vitling så skulle du nog oxå bli lite sur. Lägg då till några hundra år av förtryck plus att ordet neger användes på något man på den tiden inte ens betraktade som människor utan som vildar och halvapor. Kan ju kalla dig för spökapa kanske eller babiankärring/gubbe.
Bara för man växt upp med ord som neger så är inte det okej, tänk om man växt upp i Nazityskland och resonerat så idag...
Du får ursäkta, men nigger och svartskalle är skällsord, inte neger! Dessutom har jag inte talat om att kalla någon människa för neger, jag talade om godiset. Du behöver inte ta till skällsord och vulgära uttryck och förseslå att kalla mig för diverse saker, det faller mera tillbaka på dig själv. Och f.ö. är inte svartskalle skällsord längre, eftersom de som kallades så, numera säjer så om sig själva! Det tycker jag är ett suveränt sätt att avdramatisera ord, liksom vi tar flaggan tillbaka från nazi-ynglen.
Om man inte får säja neger i något sammanhang så måste man snart byta ut ordet svart också då? Och får man säja nigerian om en människa från Nigeria?
Jag bemöter människor efter deras uppförande oavsett hudfärg.