Nä nu är det kört.....
NU MÅSTE jag bara ha höns!!
Låter verkligen underbart!!
Tack för svar mysotis, låter verkligen underbart!
Jag hade nog tänkt vara lite hönsmamma. Som sagt hönsen får inte vara ute på stora gräsmattan utan att vi är med.
Hade tänkt gräva ner staketet en halvmeter-meter i backen men det kanske är bäst att ha när runt om? Så att det blir som en stor bur. Den skulle man ju faktiskt tom kunna flytta på.... *funderar vidare*
Oj ras och så vet jag inte alls. Ägg är jag ute efter, men kött vore ju gott det med. Annars så ( det här låter säkert grymt för vissa )
hamnar hönsen på rävåteln när dom går bort. Alltså om det inte är något kött att direkt ta tillvara på.
Vedaska? Blir dom inte svarta då?
Små... eller mindre höns vore roligt, vill inte ha allt för stora. Samtidigt som större höns säkerligen kan försvara sig bättre mot rovfåglar osv.
Eftersom jag "bara" är ute efter ägg så behöver dom inte vara så ruvaktiga. Samtidigt så vore det kul att kunna föda upp en egen kull nångång.
Så här hade jag tänkt mig... ( ungefär )
Ett hönshus ( lättstädat ) med en större utebur utanför. Nät hela vägen runt, så det blir som en nätbur. Sen självklart ska jag se till att dom får skugga osv. Det växer mycket träd runtomkring där jag hade tänkt mig ha hönsen, men jag bygger nog något slags tak för att vara på den säkra sidan....
Sen en sandlåda för sandbad.
Och en stor dörr till den inhängnade större gräsmattan där dom får vara ute med oss på dagtid, när vi är hemma.
På lunchen ska jag iväg och köpa böcker, spännande!!
Tack alla!!!