Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nybörjare med ärvd trädgård söker tips och ideer, H*J*Ä*L*P* - hur gör man?
          InteSåGrönaFingr...
          Inlägg 29-02-2004, 15:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 2 906

Hej alla glada trädgårdsälskare!

Jag har för några år sedan kommit i besittning av (via "införskaffande" av äkta make) en fullständigt försummad trädgård kring ett älskat släkthus (rätt försummat också). För mig var det kärlek vid första ögonkastet wub.gif medan maken är rätt ointresserad (och det är ok - han gör annat) och svärmor (tidigare ägare) är handikappad och har inte rensat en rabatt på 10 år.

Första tre åren har jag rivit upp rabatter och försökt föryngra diverse gamla halvdöda buskar genom att klippa ned en tredjedel/fjärdedel av dem samt klippt av den helt igenväxta gräsmattan (mossmatta biggrin.gif ) så att det iallafall liknar gräs igen.

Dock är jag lite fundersam, det känns som mycket går på känn och att jag mest river i den ände som är roligast för tillfället. Visst blir det resultat, men jag saknar Planen för hur det ska bli till slut... tycker det är svårt att veta vad som är möjligt att göra och inte med tanke på jord och sånt... Någon som har bra tips? Kanske finns det verktyg för sånt här, jag är helt novis på "riktig" trädgårdsodling. Hur anlägger man t.ex. en "riktig" köksträdgård och vad kan man odla med de förutsättningar som finns?

Fakta: Trädgården ligger på ett berg (minst 2000 m2 användbart, resten skog i backe och liknande) , moränmark men det finns ju gräs och sånt så det kan ju inte vara helt hopplöst. Mycket träd, enar framförallt.
          Gbg-trakten, inlandet. Vi tänkte bo där när vi blir gamla, men nu används det bara som sommarbostad.

Alla tankar och tips mottages med tacksamhet!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kerstin z5-6
          Inlägg 02-03-2004, 12:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Blommar den kontinuerligt eller har den ett flor ?
          Just gula rosor är inte så vanliga -särskilt inte busk, gammaldags rosor -Så det borde gå att identifiera
          Det kan vara,de är gissningar ut i luften , jag måste få veta mer
          Hur stora är blommorna -jämfört med en handflata?
          Färg på grenarna -taggig -små taggig -stora taggar ?
          I nuläget säger jag Frulingsduft smile.gif
          Sök på den o se om du hittar nån bild som stämmer smile.gif
          DEn blommar på försommararen och blir gärna lite hög på storkben -Underplantering av perenner blir finast till den tycker jag Den doftar och blomman övergår i varmt väder mot aprikos/dock inte om den skuggas av en hel syren !
          De kan ha ett höstflor om de står bra till
          Det är en underbar ros !

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera

Inlägg i den här tråden
          InteSåGrönaFingrar   Nybörjare med ärvd trädgård söker tips och ideer   29-02-2004, 15:59
          kerstin z5-6   Köksträdgård -kanske du ska fråga om under den rub...   29-02-2004, 22:25
          Terese på Ingarö   Ta det lugnt! Ta en sak i taget! Jag kör e...   01-03-2004, 10:44
          nilla   Vad det gäller att komma på Planen tycker jag att ...   01-03-2004, 15:09
          InteSåGrönaFingrar   Tack för era svar! Jo det är väl så att det ä...   01-03-2004, 15:39
          kerstin z5-6   Schersmin är mycket tålig , den tror jag inte du h...   01-03-2004, 20:47
          InteSåGrönaFingrar   Kerstin, rosen är blekgul och doftande, halvstora...   02-03-2004, 08:17
          Unn   ...jag måste bara lägga till; är det en gammal bus...   02-03-2004, 12:37
          InteSåGrönaFingrar   Hmm, den har ganska små taggar och väldigt många. ...   02-03-2004, 13:58
          kerstin z5-6   se svar i förökning -Lutar nu åt att det även kan ...   02-03-2004, 14:19
          Ewa L   Inte för att märka ord, men skall ...   02-03-2004, 15:01
          uno   Var rädd om enarna. Trädregel: om inte träd/en stå...   02-03-2004, 16:07
          InteSåGrönaFingrar   TAck för tipset, men vi bor i en skog så det dräll...   02-03-2004, 16:22
          kerstin z5-6   Frühlingsduft.så klart , är rätt fast i min länk r...   02-03-2004, 21:08
          Unn   Hej inte-så-gröna-fingrar! Läste din fråga li...   03-03-2004, 09:21
          kerstin z5-6   Jag håller verligen med Unn .. Gör ett sticklingsf...   03-03-2004, 14:57

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 21:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon