Svar om Hedemorahöns har Fenja redan berättat om. En kuriositet med dem är att en del blir "ulliga". Det är i alla fall en egenhet och det skadar inte hönsen. De ser ut som punkarhöns
http://www.kackel.se/Old/index.htmOvanstående länk går till Svenska lanthönsklubben. Jag var med i den när jag hade höns och jag kan verkligen rekommendera det. Genom dem kan man få kontakt med uppfödare.
En annan hönsras som blivit omnämnd är dvärcochin. Jag fick en liten svart sådan och hon var underbar. För det första så värpte hon de minsta och finaste ägg man kan tänka sig - 35 gr! Och så var hon en hejare på att ruva. Eftersom Hedemora, i alla fall under min hönstid, kunde ruva eller låta bli var det bra att ha en reservhöna som ruvade.
Tupp tycker jag man ska ha för att hönorna sak tillåtas leva så naturligt som möjligt. Befruktade ägg var aldrig något problem för mig - de gick utmärkt att äta! Vi hade ca 20 höns och 3 tuppar (men inga grannar

)
Att hägna in och sätta tak skulle jag göra idag. För att höns ska bli tama tycker jag att man måste hålla på väldigt mycket med dem och förmodligen ska man väl inte ha så många höns då. Det blir mao rätt bökigt att få in dem i hönshus och hönsgård. Att stänga VARJE natt har jag skrivit förut och det tål att upprepas. Vad som också är viktigt är att se till att hönshuset är lättstädat - vi körde med högtrycksspruta.