Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> På vandring, Ännu ett utdrag ur bloggen
          Grå
          Inlägg 09-03-2008, 16:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

Här om dagen funderade jag på hur det skulle vara att packa en ryggsäck, ta med ett lättviktstält och vandra iväg ut i världen. Börja med att traska runt hela Svea rike och titta på saker och ting i lugn och ro, och sedan styra kosan över finska gränsen uppe vid Treriksröset och sedan vandra ner över Finland och fortsätta färden söder- och österut.

Det skulle ju naturligtvis kräva att man vinner en miljon eller två först, så man har lite att äta för eftersom bönderna och skogsägarna ute i övriga europa inte riktigt samtycker till att man gräver upp saker ur deras mark och tuggar på.
          Men ändå - låt säga att jag har 40 år kvar att leva och jag säger upp mig från mitt arbete, säger upp mina hyreskontrakt och skickar ett soligt vykort till skatteverket med hälsningen:

"Hejdå, nu går jag!"

...man hinner se rätt mycket av världen på 40 år...

Undrar hur många äventyr man skulle råka ut för som man aldrig skulle komma i närheten av annars och hur många vändor ens livsöde skulle ta sig. Så många olika sorters människor man skulle möta, så många erfarenheter och livsöden och hur väl man skulle lära känna varje land man besökte och vandrade runt i och bara såg sig omkring.
          ...och hur många par vandringskängor man skulle slita ut på 40 år...

Undrar var någonstans i världen jag tillslut skulle lägga mig ner, 75-80 år gammal, solbränd med djupt fårat ansikte, beprydd med påsamlade tatueringar och benpiercingar i näsa och öron, smycken och amuletter, utsliten i leder och knän, men med vader och lår som en rysk kulstöterska och med hela ryggsäcken full med världens kartor och minnen och dra min sista suck? Kanske i Kenya eller Tibet, ute på en sanddyn i Gobiöknen... eller under ett apelsinträd i soliga Madeira?

Kanske skulle jag våga mig på ett våghalsigt försök att vandra över isen till Alaska i ett vinterstormigt Sibirien i 50 minusgrader, bara för att kanske hinna med några mil Amerika innan jag somnar in? Förmodligen skulle jag aldrig komma så långt, inte ens med ett frimodigt tankesätt som: "det mesta löser sig med en flaska vodka och ett glatt humör".

Hur orealistiskt och avlägset det än låter så är det här någonting jag skulle vilja göra.
          Inte flyga runt världen, inte tågluffa runt världen, inte kryssa runt världen utan helt enkelt, i lugn och ro och i min egen lunkande takt helt i enlighet med Oxens stjärntecken vandra omkring i världen och hinna med det som hinns med - varken mer eller mindre.

Vill du följa med mig?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          rahmat2
          Inlägg 09-03-2008, 16:54
          Länk hit: #2

Gäster

Vandringen ska gå genom städer i världen eller utanför dem?

Citera
          Grå
          Inlägg 09-03-2008, 16:58
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (rahmat2 @ 09-03-2008, 16:54) *
          Vandringen ska gå genom städer i världen eller utanför dem?

Tja, vad vill du själv? I eller utanför, så mycket man ids och varhelst det är möjligt att ta sig fram till fots? Övernatta i tält i en stad är det väl bara Crocodile Dundee som kan lyckas med utan att betraktas som hemlös uteliggare, men å andra sidan - vad är man om inte en hemlös uteliggare, men av eget val vid ett sådant här äventyr - om än att man kallar sig vandringsturist?

Att sälja allt man äger och ge sig iväg innebär ju att man kysser sitt liv som man känner det idag adjö för alltid - något som världens alla flyktingar känner till, både frivilligt och ofrivilligt.

Om du skulle ge dig iväg på en sådan här vandring Rahmat, utan att vara hotad eller jagad, bara nyfiken på världen, vad tror du skulle hända dig? - vart skulle du välja att gå?

Redigerat av Grå: 09-03-2008, 17:04

Citera

Inlägg i den här tråden
          Grå   På vandring   09-03-2008, 16:15
          rahmat2   ... Om du skulle ge dig iväg på en sådan här vandr...   09-03-2008, 21:00
          Grå   Detta hoppade jag över förut, varför?-vet jag inte...   10-03-2008, 06:39
          rahmat2   ... Visst känns det avlägset och omöjligt, men att...   10-03-2008, 18:58
          Grå   Brukar inte använda mig av frasen men, vad vad det...   10-03-2008, 20:34
          rahmat2   Du kan brodera det på en näsduk och ge mig det när...   10-03-2008, 20:42
          rahmat2   Ett kortare projekt till att börja med genom Sveri...   09-03-2008, 17:07
          skogstroll   Låter spännande, själv vill jag gärna börja med at...   09-03-2008, 17:13
          Grå   (måste nog till Tibet en sväng också) oj nu blev j...   09-03-2008, 17:18
          rahmat2   ... (måste nog till Tibet en sväng också) oj nu bl...   09-03-2008, 17:23
          skogstroll   min syrra och hennes gubbe är i detta nu ute och v...   09-03-2008, 17:22
          skogstroll   säg det... en blandning av otroligt landskap, munk...   09-03-2008, 17:26
          rahmat2   säg det... en blandning av otroligt landskap, munk...   09-03-2008, 17:30
          skogstroll   ahaa ska bjuda hem honom på en fika då :giggle:   09-03-2008, 17:31
          rahmat2   ahaa ska bjuda hem honom på en fika då :giggle: Va...   09-03-2008, 17:34
          tettan   jag gillar verkligen att läsa alla dina tankar Grå...   09-03-2008, 20:50
          Stintan43   Håller med tettan att det är jättekul att läsa din...   09-03-2008, 21:00
          Lilla Birka   När jag var yngre brukade jag också fantisera om a...   10-03-2008, 20:43
          MariaÖrebro   Jag skulle vilja göra precis som ni! Bara släp...   11-03-2008, 00:34
          Gillan   Efter att ha läst mig igenom hur du brukar bemöta ...   11-03-2008, 07:47
          Lillja   Måste man lämna allt, jag och gubben är ute och ca...   11-03-2008, 09:18

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 09:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon