CITAT (rahmat2 @ 09-03-2008, 21:00)

Detta hoppade jag över förut, varför?-vet jag inte.
Ja, jag redigerade och lade till det förut, förmodligen undertiden som du skrev, men jag hoppades att jag skulle hinna innan du läste. Så kan det bli.
Helt klart att en vandring, oavsett kort eller lång sliter på kroppen och inte alltid att kroppen "räcker till". Speciellt nu för tiden när "kroppsarbete" är ett ord som används för på sin höjd för lättare industrijobb och enda stället vi bygger upp våra muskler på är i gym.
Men man kommer långt på bara viljan också och ska man ge sig iväg för livet så vill det till att man är ordentligt mentalt förberedd, för börjar man någongång tveka, då är det kört. Och börjar man dessutom tveka efter 25 år, då jag i mitt fall skulle vara 60 år, så har jag inget att komma tillbaka till. Ingen chans att ta mig in på arbetsmarknaden, ingen pension (mer än de kronor jag skrapat ihop mellan 16 och 35), inget hem. Det enda jag skulle ha kvar vore mina barn, som jag naturligtvis skulle hållt någorlunda kontakt med, men inte skulle de vilja dela sitt hem med en fårad, ärrig, sliten och uppgiven globetrotter och bohem med björnben i näsan, och underkropp som en känguru som förmodligen vid det laget skulle envisas med att grilla ekorrar i trädgården, äta med fingrarna och sova på golvet? De har ju sitt liv att leva, och grannar brukar ju ha mycket nog att prata om ändå...
Skulle jag tveka då, så skulle kroppen brytas ned fortare än normalt.
Man får aldrig ge upp hoppet, detta gäller i allt, tror jag.
Men sedan beror det nog på VAD man föresätter sig också. Sätter jag upp som mål att jag ska hinna se vartenda land i hela världen innan jag dör, så blir jag helt plötsligt stressad och den stressen skiljer ingenting mot den stressen vi har i arbetslivet och det privata prylsamlandet i hemmet. "Den perfekta fasaden" och då kan man nog lika gärna stanna hemma.
Att bara gå - inse att ens hem fortsättningsvis bstår av ett tält och en ryggsäck och ens grav kan hamna precis var som helst på kartan - man kan ju likagärna bli nedslagen på en gata redan i Göteborg som nedskjuten av militär i Irak, man kan bli dödligt sjuk i Kambodja eller ramla ner i en ravin i Mongoliet - elle Norge för all del, som att man kan leva livet ut och dö den dagen ens kropp inte orkar bära en mer. Sådant där vet man ju aldrig, så att sätta upp specifika mål är ingen större mening.
Bara gå över de gränser det går att gå, och ta itu med de utmaningar som väntar en. Lära känna de människor man möter och lösa de konflikter som uppstår.
Visst känns det avlägset och omöjligt, men attan vet vad som händer inom en 5-årsperiod...

CITAT (tettan @ 09-03-2008, 20:50)

jag gillar verkligen att läsa alla dina tankar Grå, vilken tråd det än är.
jag har nog för många läxor kvar i det här livet så jag får nog löpa den här linan ut först, kan vi ta promenaden i nästa liv kanske.
Ja, vi kan ta det i nästa liv. Jag kommer och knackar på när det är dags

Tack för berömmet.