CITAT (Grå @ 12-03-2008, 07:29)

Bara en sak... låt säga att vi ställer upp vindkraftverk överallt som ska försörja hela jorden (ja, nu är jag igång igen, read it and weep) - vad händer då med luftströmmarna?
Vindarna tar ju sina vägar över jorden, och vad händer om vi bromsar dem med 150 miljarder vindkraftverk?
Hm - Tankvärt, men jag tror att man kan räkna med att vindriktningen varierar från verk till verk så att det jämnar ut sig över klotet - vilket isåfall skulle medföra att vi inte "bromsar" jordens rotation (vilket KAN bli fallet med tex tidvattenkraftverk)
Sen är ju så gott som alla forskare överens om att vi kommer att få ett blåsigare väder tack vare klimatförändringarna - så det kanske bara är bra att vi bromsar upp vinden lite?
Det är solinstrålningen som skapar vindarna - och man anser att ca 0,5-1% av solenergin blir vind - då kan man göra följande beräkning:
1) jorden är ca 4000 mil i omkrets - vilket motsvarar en radie på ca 637 km
2) vinkelrätt mot solstrålarna är det ca 900W/m2 som strålar in, alltid någon sida av jorden är vänd mot jorden
3) den vinkelrätt projicerade ytan blir drygt 31800000 km2, eller 3,18 + 13 nollor om man räknar i m2
4) instrålad effekt från solen är alltså 28650 TW (tar mindre än en minut att tillföra Sveriges årsbehov av energi)
5) 0,5% av della blir vind = 143 TW
6) maximalt teoretiskt möjligt kan man utnyttja ca 1/3 av tillgänglig energi i vinden = 48TW
7) ett nytt STORT kraftverk kan idag producera ca 2MW (finns större också) - alltså behövs det 24 miljoner stycken (om alla producerar max hela tiden vilket dom inte gör - kanske mer troligt att det behövs 3 ggr så många - 75 miljoner stycken
8) 70,8% av jordens yta är hav
9) sammantaget ger detta ca 2 km2 markyta per verk - och om dom inte skall störa varandra oavsett vindriktning behöver dom stå ca 500 meter isär
Sammantaget - storleksordningen halva jordens landyta skulle behöva tas i anspråk för vindkraft för att påverka vindarna med max 1/3 - i verkligheten mindre än så
Visst är det kul med "siffertrillande" scenarior? - Det går att räkna på ALLT!
(jag vet att jag gjort en hel del "brutala" förenklingar i min beräkning - men tala gärna om för mig vad - för jag har säkert förbisett något ändå)