Jag var för ca 15 år sedan på studebesök på Öland och kikade på vindkraftverk. En av föredragshållarna stod under indkraftsmasten och pratade. Han var visserligen grundskolelärare tillyrket och hade en stark röst, men klarade trots vind och kraftverket, av att prata till ca 50 personer utan hjälpmedel.
Detta med fågeldöd togs upp med bland annat ornitologer på Öland. Dom sade att dom ej sett några döda fåglar alls under flera års tid. Däremot hade dom sett att insekter salmades i lä från tornen ibland och småfåglarna fög där för att äta dessa. Rovfåglarna var dessutom rädda för vindkraftverken så dom kunde ej jaga småfåglarna där.
Gunilla, jag bor i storstad och jobbar med hus. Jag har flera gånger hittat döda rovfåglar uppe på hus. Dom brukar realtivt ofta flyga in i tex glasväggar. En gång hittade vi en kungsörn. Det tog en stund att identifera den men med hjälp av Naturhistorska Riksmuseet lyckades vi. Vi frågade då om vi skulle lämna in fågeln vilket man lär vara skyldig till att göra med visst vilt. Svaret var att det ofta är gamla o halvblinda fåglar som dör på detta sättet så dom var ej intresserade av denna fågel.
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|