CITAT (Jan Lindgren @ 12-03-2008, 17:04)

Hej!
Ny teknik
ATL
Ringhals hemsida
Föredrag av doktorand från Lunds Universitet (Doktorerar på vindstudier i Halland)
Föredrag av metereolog Per Holm....?
Det är några av de källor jag använder.
Jag gjorde en jämförelse mellan en kostnadskalkyl av ett vindkraftverk som kostade 10 000 000 Kr ( nöjd Ralf?) och Ringhals och insåg att det behövdes ca 16 000 sådana verk för att motsvara Ringhals. Subventionerna skulle uppgå till ca 5 400 000 000 om året.
MVH
Jan Lindgren
Ny teknik läser jag varje vecka - och visst, dom har haft rapporter från bland andra Vestas problem med en del av sina stora verk - men har du läst i Ny Teknik att det inte är lönt att bygga vindkraft? Det har inte jag sett i alla fall - Det jag läst är att man tillfälligt har stoppat försäljningen av en modell för placering offshore
Vestas som är världens största tillverkare av Vindkraftverk har sedan 1979 tillverkat mer än 35 000 verk och bara på dom senaste åren har storleken formligen exploderat - är det så konstigt att man missat ett och annat i utvecklingen? jag skulle snarare vilja kalla det växtvärk!
Antalet verk - javisst, du har helt rätt att det behövs en sjujäkla massa verk för att ersätta ringhals - men 16000? Om det vore 2MW verk som är en vanlig storlek på nybyggda verk, och man räknar med 3000 fullast timmar per år (vilket är fullt rimligt på gynnsamma platser) skulle det "räcka" med ca 6000 stycken, med ett styckpris på mellan 20 och 30 miljoner beroende på var dom byggs skulle kalaset gå lös på mellan 120 och 180 miljarder. Vad skulle det kosta att bygga Ringhals idag? jag vet inte.
Jag skulle också gärna vilja veta hur du räknade ut att det krävdes 5,4 miljarder i subventioner för att bygga dessa?
Vilka subventioner tror du kärnkraften kommer att behöva för att avvecklas och slutförvaras?