CITAT (Gunilla T @ 13-03-2008, 11:52)

En centralstyrd organisation skulle öka byråkratin och generera konflikter.
NÄ - det tror jag inte ett ögonblick på. Hur skulle det kunna ÖKA byråkratin att ersätta alla landsting med EN myndighet?

Lika prioriteringar och exakt samma vård tror jag är omöjligt pga att behoven ser olika ut. Den som är närmast kan bäst bedöma vilka behov som finns -
Jo, men för att ta ett exempel - jag väntade i nästan ett år på en enkel handledsoperation, (Carpaltunnel) medan en bekant som bor några mil bort, (på andra sidan länsgränsen) kunde få samma operation efter några månader?
varför? jo PENGARNA räckte inte i mitt län!
Självklart har Norrlands inland andra behov av ambulanser än Stockholms innerstad, mycket dyrare att få vård inom rimlig tid där (tex helikopter) Men det är ju bara det att om det är länsbaserat - då blir det ju ingen utjämning av kostnaderna heller? det jag vill uppnå är att alla får så lika vård som möjligt, oavsett om det är lite dyrare eller billigare någon stans och att man inte blir nerknuffad i en operationskö för att pengarna är slut. Eller jo, kanske det också är acceptabelt ... OM pengarna är slut i hela landet för den typen av "insats" (det måste givetvis gälla icke livshotande åkommor, som inte blir värre av att vänta)
Men en sak till - som jag inte har någon lösning på hur man skall göra, men ändå: Borde man inte betrakta saker och ting lite mer nationalekonomiskt istället för att bara titta på bara sin egen budget? Vore det inte bättre att en patioen fick sin operation så snart det bara går, om det samtidigt kortar ner sjukskrivningstid? Kanske till och med BILLIGARE att lägga pengarna på operationen än att betala sjukersättning, minskade skatteinkomster och så vidare?

Samarbetsproblem och Svarte Petter spel får du så fort det finns gränser -
Precis - helt rätt, men det är ju gränserna jag vill ta bort!

Platta organisationer blev ett fiasko, vulgärt uttruckt skulle cheferna avskaffas! En enhetschef inom äldreomsorgen fann sig plötsligt stå med hundratalet anställda - snacka om osynliggörande av personal!
Vet inte på vilken nivå detta var, givetvis måste arbetsledning och annat vara rimligt uppdelat med rimligt antal underställda - men det jag pratar är högre upp i organisationerna - alla landsting har en egen påse med pengar och ett eget län att ta han om - slå ihop alla pengapåsar och dela efter behov - TJÄNSTEMÄNNEN på landstingsnivå behövs säkert till stor del ändå, men inte politikerna. Där tycker jag det räcker med en nivå.
Redigerat av henriks: 13-03-2008, 14:10