Sorry - mitt misstag, jag menar givetvis landsting - inte länstyrelse!
CITAT (Gunilla T @ 13-03-2008, 13:35)

Vi har ju hela tiden gått mot mer decentraliserade organisationer och bakom det ligger en värdering att de som är närmast produktionen eller vad du nu vill kalla det , är de som bäst kan bedöma läget och behoven.
Ja?? och vad är det i det som gör att man inte kan ha en gemensam påse pengar och en gemensam övergripande budget?
Bara för att man her en gemensam organisation, betyder väl inte det att alla måste sitta på samma ställe? (i Stockholm) för det är definitivt inte det jag är ute efter
CITAT (Gunilla T @ 13-03-2008, 13:35)

Hur skall man öht kommunicera i en sådan jätteorganisation som det skulle bli och hur skulle den centralstyrda makten kunna bedömma behovet i Malmö såväl som i Luleå. Ju längre kommunikationsvägar desto större risk för missbedömningar och kommunikationsproblem. Tänk dig bara en sådan sak som personalutbildning.
Hm - undrar hur tex Boeing kommunicerar med sina 150 000 anställda spridda över världen i 70 olika länder?
Eller Airbus med sina 57000? (förutom underleverantörernas personal)
Eller GM?, GE, Ericsson?
kommunikation lär inte vara problemet!
CITAT (Gunilla T @ 13-03-2008, 13:35)

Gränser får du alltid även om du har en centralstyrning. Varje liten verksamhet har sin egen budget och vill inte ta någon annans kostnader så gränserna kommer man aldrig undan.
Det har gjorts försök med finansiell samverkan kallad FINSAM mellan kassa och sjukvård för att minska de gemensamma kostaderna. Vad jag vet så var det framgångsrikt men ändå lades det ned. Vet ej varför..
Det jag vill ha är en gemensam budget och en gemensam värdering på i vilken ordning man skall behandla åkommor - så att de värderas lika överallt i landet.
Att en sådan samverkan läggs ner är inte så konstigt - den skulle säkert medföra att några chefer blev arbetslösa - och det går inte för sig!
CITAT (Gunilla T @ 13-03-2008, 13:35)

Ett problem som diskuterats mycket är att man gör läkare till chefer. En duktig yrkesman är nödvändigtvis inte en bra chef.
Måste tillägga att jag inte är någon expert på landstingets organisation. Har aldrig jobbat inom landstinget men har en hyfsad allmänbildning om hur vårt samhälle fungerar.
Helt rätt

kompetens inom yrkesområdet är inte alls samma sak som kompetens i ledarskap!
En bra chef behöver inte nödvändigtvis kunna speciellt mycket om verksamheten (om det inte är så att han TROR att han gör det)
Det är det han har sina medarbetare till!
Jajamen - att du har "en hyfsad allmänbildning" märks på ditt resonemang - Kom ihåg min start på denna tråden - jag vill bli överbevisad om att jag har fel så fortsätt gärna att argumentera!
Redigerat av henriks: 13-03-2008, 14:39