Henriks - du tröttar ut mig
Min uppkoppling fungerar urdåligt - när jag skrivit ett inlägg så bryts kontakten - suck men gör väl ett försök iaf!!
Sjukvården
haren gemensam påse pengar som beslutats av vår regering. Dessa medel fördelas sedan ut till respektive landsting. Om jag förstår dig rätt så menar du att dessa medel inte skall fördelas ut utan finnas hos den centrala makten?
Men du -
om man inte har ansvar för den egna budgeten då skulle vi få en kostnadsutveckling som skenar Naturligtvis begriper jag att du inte menar att alla skall sitta i Stockholm men oavsett hur du organiserar verksamheter får du gränsdragningar åt ena eller andra hållet.
Gemensam ordning i hela landet hur man hanterar sjuka och vårdbehövande, önskvärt javisst men hur? I ett landsting har du kanske mycket gamla och vårdkrävande personer, där behövs en större budget. Ett annat landsting har mer av något annat , behoven varierar säkert rejält mellan olika landsting, du var själv inne på transporter t.ex. Det måste ju vara människors vårdbehov som styr hur verksamheten skall finansieras inte att alla blindtarmsoperationer skall ske inom en vecka i hela Sverige.
Beträffande FINSAM verksamheten drog du en något förhastad och hmmm..fördomsfull slutsats - att några chefer mister jobbet. Cheferna som drog igång dessa projekt i landet var oerhört engagerade och stolta över resultatet men det var politikerna som beslutade om att försöksverksamheterna skulle avslutas. Detdär om att missta jobbet - klichéer som inte har något med verkligheten att göra faktiskt. Inom stora offentliga förvaltningar sker ständiga omorganisationer och folk flyttas fram och tillbaka. Jag tror de flesta är ganska luttrade eftersom detta har pågått i många år.
Har många gånger funderat över varför veterinärsjukvården fungerar så bra ..har flera djur som tyvärr har kroniska sjukdomar så jag har en del erfarenhet både av enskilda veterinärer och stora regionsjukhus.
Tillgängligheten finns aldrig något att klaga på, telefonkontakter fungerar alltid, servicen är utomordentlig men så är det privat också. Det kostar ...är det så vi kanske skall ha det i Sverige? Vi betalar vad det kostar och skyddar oss genom sjukvårdsförsäkringar?