CITAT (marskattan @ 10-03-2008, 21:17)

Sidenpiprankan är otroligt svår att få till att gro, det är därför den är dyr när man köper den som planta. Jag har provat typ 6 gånger och gav sen upp efter att ha pratat med en trädgårdsmästare (som även har botanisk privat trädgård).
Strelitzan vill gärna ha "rök" dvs ligga i någon form av kol-vatten. Dvs du lägger en förkolnad träbit i vatten och efter några dagar så kan du använda detta vattnet att lägga fröna i, alternativt fukta pappret om du använder "stjärtlapp-metoden".
Passionsblomma är relativt enkel, knipsa av eller sandpappra ena hörnet så brukar det gå rätt bra.
Mvh Agge
Tack för tipsen Agge! Sidenpiprankefröna och passionsfröna "hittar" jag inte i sålådan (kan inte urskilja vad som är jord, sand, vermeculit och frön). Strelizan hade grott (4 av 5 frön).
Håller även med bahia 1, vilka såråd? Jag fick små namngivna frimärksbilder på växten och därefter ge mig ut och Googla. Nu går det ju att få tag på såråd på nätet väldigt enkelt, så jag klarar mig bra ändå (tänkte faktiskt inte ens på att det inte fanns med... )
Redigerat av Mica548: 13-03-2008, 20:01