CITAT (Jan Lindgren @ 13-03-2008, 17:52)

Hej!
Jag har inget emot att det byggs vinkraftverk där det inte bor folk. Tex fjällvärlden. Men jag vill inte vara med och subventionera produktionen. Låt de som vill ha vindkraftverk betala vad det kostar. Skulle vi ersätta våra kärnkraftverk med vindkraft så skulle det kosta enorma summor i subventioner.
Mig veterligt så avsätts pengar till slutförvar. Som tekniker vet du också att våra svenska kärnkraftverk inte utnyttjar uranet optimalt. Vi kan öka energiutnyttjandet högst väsentligt.
Det beräknade antalet vindkraftverk verkar stämma med min beräkning. Jag hade räknat på snurror i storleken 10 miljoner st och du har beräknat på 20-30 miljoner styck.
Hade det inte varit lönsamt med kärnkraftverk så tror jag inte att USA planerat 25- 30 stycken och Finland planerat nybygge. Även Frankrike bygger ut.
MVH
Jan Lindgren
Fjällvärlden är ett bra exempel på var jag
inte tycker att man skall bygga vindkraft. Ganska enkelt att förklara varför också:
1) Ljud - Det låter inte mycket om ett vindkraftverk men i vildmarken så hörs det i alla fall (höll på att skriva en riktigt puckad kommentar här - "tänk dig en vindstilla dag... ) öh... då står ju verket stilla och hörs inte alls!
2) Horisonten - vi kan diskutera länge huruvida vindkraftverk är snygga eller inte - men det påverkar upplevelsen av vildmark om man ser "man made objects" i horisonten - då är det liksom inte vildmark längre!
3) Transporter - det är inte enkelt att bygga ett vindkraftverk på ett fjäll - och inte enkelt att underhålla det heller!
Vindkraft skall vi ha, men börja med att bygga ett var 500:e meter utmed motorvägarna, där är det aldrig tyst ändå, och synintrycket påverkas inte så mycket heller
Vilka subventioner är det du pratar om angående vindkraft? Elcertifikaten? Utsläppsrätter?
Ja, det fonderas pengar till slutförvar, om jag inte minns fel är det ca 2 öre per kwh el - men vet man vad det kommer att kosta att förvara avfallet i 100 000 år?. Nu tror jag inte att själva kärnbränslet som sådant är det stora problemet, utan allt annat kontaminerat material. Kärnavfallet tror jag kommer att grävas upp igen och användas på nytt när utveckligen har nått längre, för precis som du säger så är det bara en liten liten del av energin som utnyttjas - om ALLT utnyttjades skulle det inte bli något farligt avfall - men det kommer troligen aldrig att bli möjligt att utvinna allt!
Jag brukar säga att jag är motståndare till kärnkraft, men samtidigt är jag realist. Om jag måste välja mellan ett bränsle som släpper ut fossil koldioxid och kärnkraft väljer jag kärnkraften - för om vi fortsätter som nu med koldioxiden... det fixar vi max något tiotal år till. Med kärnkraften tar vi en stor risk (i tidsperspektivet på avfallet) men vi klarar oss i alla fall längre än om vi eldar kol.
Att bygga ut kärnkraften, som USA planerar i stor skala är nog det enda sättet att SNABBT komma bort från koldioxidproblematiken, men kan bara ses som ett övergångsskede till ett mer miljövänligt energisystem. Sol, vind, bio,
BESPARING och framtida, ännu inte kända energikällor.
Redigerat av henriks: 13-03-2008, 22:12