CITAT (Jan Lindgren @ 13-03-2008, 17:52)

Hade det inte varit lönsamt med kärnkraftverk så tror jag inte att USA planerat 25- 30 stycken och Finland planerat nybygge. Även Frankrike bygger ut.
MVH
Jan Lindgren
Gjorde en intressant beräkning till:
Nya finska reaktorn som håller på att byggas just nu är kraftigt försenad och fördyrad mot ursprunglig beräkning. Just nu beräknar man att den kommer att kosta 2400 Euro per kW eller 22560 kr/kW
Om man antar att ett kärnkraftverk kan producera max effekt dubbelt så många timmar per år som ett vindkraftverk skulle alltså ett vindkraftverk få kosta 11280 kr/kW att bygga, är ni med så långt?
Ett verk på 2MW (2000kW) "får" isåfall kosta 22,5 miljoner kronor - vilket inte räcker till med dagens priser. (25-45 beroende på var, hur många på samma ställe osv)
MEN, precis som du Jan konstaterade, behövs det massor av vindkraftverk för att ersätta en reaktor - jag tror man skulle få "lite" mängdrabatt om man beställde över tusen stycken på en gång...
Det skiljer inte nämvärt i kostnad för nybyggd kärnkraft och nybyggd vindkraft. Att jämföra befintlig 30 år gammal kärnkraft med ny vind är inte rättvist. Desutom kommer det att investeras 32 miljarder i bland annat effekthöjande och moderniserande åtgärder i Svensk kärnkraft de närmaste åren - om igen, ungefär samma belopp.
Jag trodde tills igår att kärnkraften var en del av lösningen på koldioxidproblematiken, men den tron har fått sig en rejäl törn!