Angående att röntgen ”missar” frakturer…..Jag kan inte uttala mig speciellt om det här fallet men…..En röntgenbild är inte ett fotografi på själva benet! En röntgenbild visar en bild av skuggan av benet. Finns det ingen felställning så ser man ingen fraktur. Det här är något som händer ofta och på alla röntgenavdelningar. I röntgensvar står det därför ofta: Ingen fraktur synlig.
Då har man några saker att välja på. Man kan informera patienten om att det mycket väl kan finnas en fraktur men i så fall är den är så liten att den inte har någon betydelse och att vila och smärtstillande ofta är tillräckligt. Blir man inte märkbart bättre på en vecka kan man röntga på nytt och då syns det ofta att det finns/fanns en fraktur…..inte själva frakturen men det syns att den börjar läka eller att det blivit en liten felställning.
Man kan gå vidare med mer avancerade röntgenundersökningar t.ex. datortomografi och därmed belasta patienten med en hel massa onödig röntgenstrålning bara för att man är nyfiken. Vad inte alla vet man vet är att medicinsk röntgen tar livet av flera hundra personer varje år. När jag utbildade mig så var det 200 personer/år och efter det så har ex datortomografer vuxit upp som svampar ur marken och strålbelastningen till patienterna ökat enormt.
Varje röntgenundersökning ska noga övervägas och speciellt när det gäller barn eftersom barn med snabb celldelning är känsligare för strålning än vuxna.
I stället för att kräva röntgenundersökningar vid varje åkomma borde varje patient fråga sin doktor vad det finns för alternativ till röntgen
/Anki V, röntgensjuksköterska
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|