Hej,
Att vattna pelargonerna tre gånger i veckan anser jag inte alls vara för mycket.Det beror ju på hur pass mycket värme de utsätts för. Jag vattnar mina varannan dag under våren och sommaren.. i bland till och med varje dag och då står de i söder-, väster- och österfönster. Däremot har de ganska kraftig undervärme eftersom vi eldar med ved. Men är de så torra att bladen krullar ihop sig, då är det absolut dags för vattning. Ingen pelargon gillar väl att torka så mycket för det är väl inte kaktusar vi pratar om
Sen är det ju också så att hur mycket och ofta man ska vattna beror ofta på vad man har för typ av krukor ex.vis lerkrukor gör att jorden torkar ut snabbare medan plastkrukorna behåller fuktigheten längre.
En annan sak som påverkar fuktigheten är jordtyp. Har du vanlig blomjord så håller den fuktigheten längre..men jag blandar ut min blomjord med perlite för att få den mer porös och då torkar den också ut snabbare.
Så det är många faktorer som spelar in på hur pass ofta man ska vattna. Ett tips är att köpa en fuktighetsmätare som finns på välsorterade trädgårsdsbutiker, handelsträdgårdar och plantskolor. Den kostar några tior men är väl värd att använda om man känner sig osäker.
Lycka till // Ingela.