Jag tycker det är dags att nyansera diskussionen eller rättare sagt attityden här på forumet ang mördarsniglar. Den här snigeln verkar ha lockat fram mångas sämsta sidor och vissa menar alltså på fullaste allvar att de vill strö ut olagliga giftiga preparat i sin träddård för att de tror att det är enda sättet. Att sluta med ekologisk odling och övergå till rabatter gödslade med blåkorn och prydliga giftsprayade blommor i rader, är det ett alternativ? Jag blir allvarligt orolig och förvånad över alla som hatar så mycket. Det verkar meningslöst att hata ett vilt djur. Mördarsnigeln har transporterats till våra trädgårdar av oss själva eller av våra grannar, de är bara sniglar som hamnat på fel plats. Mördarsnigeln vaknar i april-maj de man ser nu är arter som hör hemma i vårt land. Varför döda dem?
Jag tycker inte att det går att strunta i sniglarna eftersom de förstör våra plantor, men det är inte fritt fram att plåga dem med att strö salt (f.ö idiotisk metod i en trädgård, förstör ju plantorna) hälla kokhett vatten osv på dem. Som jag ser det så handlar det om att kombinera alla tänkbara metoder som man kan hitta, och det är faktiskt många, som inte innebär gift eller djurplågeri. Många säger att preparatet snigelfritt eller snigeleffekt (samma preparat) fungerar bra. Man kan inte vinna över flugor heller, men det går att hålla dem ute. Ska någon köpa produkter utomlands köp inte gift utan kanske den här pastan:Länk:
http://www.mordarsnigel.com/antisnigelpasta.html