CITAT (Jan Lindgren @ 15-03-2008, 20:19)

Om du tänker lite framåt så måste vi mer än fördubbla elproduktionen i Sverige om vi ska minska koldioxidutsläppen på ett trovärdigt sätt. Ca 43% av koldioxidutsläppen kommer från industrins energianvändning. Den bör kunna ersättas med el snabbt. Det kommer att byggas plug-in bilar. Går åt massvis med el. För att syntetisera bränslen som bilar och flyg kan gå på krävs mycket energi och el är fn det enda vi har. Bioenergin är en droppe i havet. Får vi inte tillräckligt med energi så är det ingen som kan åka till fjällen. Till och med tågen är oerhört energikrävande om vi tittar på hela processen.
43 % av koldioxidutsläppen från industrin - har du någon källa till den siffran? det är möjligt att du har rätt. men jag tycker det låter lite väl mycket....
Det jag däremot VET - eftersom jag tillbringat mycket tid med att gå runt problemet är att om du har en tillverkande industri, som eldar med olja eller el, och passerar med fjärrvärmeledningar 10 meter utanför i gatan, går det ändå inte att vara med och konkurrera om värmepriset - tillverkade industri har alldeles för stor rabatt på energiskatten och koldioxidutsläppen - -det behöver dom inte ens redovisa om deras pannor är mindre än 20MW
Fjärrvärmen däremot, som i vårt fall är till 99% baserad på antingen spillvärme från pelletsfabrik eller kommer från flis och pelletspannor - vi måste redovisa varenda liter olja som vi eldar upp - eftersom sammanlagda panneffekten i nätet överstiger 20MW. Nu, för 2008 får dessutom branschen ingen tilldelning av utsläppsrätter - varför de måste köpas in.
Vad ger det för signaler om man har ett system där en enda industrikund eldar mer olja än vad hela fjärrvärmenätet gör sammanlagt, och man ändå inte kan ansluta den kunden eftersom oljan är för billig för industrin?
Att fördubbla elproduktionen i Sverige - hur tänker du då? Visst håller jag med dig om att en del av transportsektorn kommer att gå över från olja till el, men fördubbling? nja - jag tror mer på att vi måste lägga om förbrukningsmönster - tänka på ett nytt sätt vad gäller transporter. Bara det att det går att transportera råvaror runt halva jorden för att tillverka en produkt som skall fraktas tillbaka runt jorden en gång till... då är transporten för billig i mina ögon sett. Detta är naturligtvis inget vi i Sverige, eller ens Europa kan göra själva, men var så säker, det kommer av sig själv allt eftersom tillgången på olja minskar.
Tågen är energikrävande.... jovars, men lastbilstrafiken då? jag har inte gjort någon jämförelse själv, men det borde vara ganska enkelt att räkna ut hur lång eller kort transport som krävs för att tåget skall vara effektivare.
Tågets problem är att rälsen är så förbaskat dyr att bygga och underhålla - men den kostnaden påverkas knappast mer än marginellt av att dubbla trafiken. Skulle vara ett ganska intressant projekt att räkna lite på.... hmm, får fundera lite på det vid tillfälle.
Bioenergi en droppe i havet?? Då är det inget stort hav där du bor! i Sverige för år 2006 gäller följande siffror:
624 TWh total energianvändning
varav
116 TWh biobränslen
201 TWh olja
28 TWh kol
För att ersätta ALL fossil energi med biobränslen måste vi tredubbla användningen, vilket troligen inte går, men det är definitivt inte en droppe i havet.
källa: Energiläget i siffror, (energimyndigheten)