Hej! Jag är ny här och det här blir mitt första inlägg. Jag är också en sån som dödar alla sniglar jag träffar på i min trädgård. De länsar ALLT! Över en natt har de tömt krukor med sommarblommor och bara lämnat ett renätet skelett av en stam. Det kan sitta tio fetingar i mina kaninerns matskål... Jag har en "kantklippare" (en rätt lång gräs-sax, alltså) som jag går med varje kväll och klipper itu alla sniglar jag hittar. Saxen är lång, så jag behöver inte böja mig ända till marken för att nå. Det brukar bli ca 100 sniglar varke kväll... Tröstlöst men alternativet är att asfaltera hela tomten... Efter tips provade jag att lägga kaffesump i rabatterna och krukorna för att slippa dem, jag gjorde det men är inte säker på att det hade så bra effekt. Det skadar i alla fall inte, så i vår ska jag fortsätta med det. Koppar ska sniglarna inte vilja krypa på, så om man har råd man kan köpa kopparplåt och göra kanter av runt rabatterna. Även om jag inte lyckas utrota sniglarna så måste de ju bli färre när jag dödar så många? Jag tycker om naturen, men inte när de vilda djuren tar över och förstör!
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|