CITAT (Wilmer @ 16-03-2008, 20:00)

Vill bara påpeka att SNIGELFRITT inte fungerar ett jota hos oss. Har det överallt, men det finns sniglar överallt ändå. Nästan inget odlat kom upp förra sommaren. Snigelstaketen inehöll salt, så med dem var det tydligen helt ok att salta? Fast mycket dyrare. För att tycka att sniglarna inte är något stort problem vågar jag nästan säga att då har man inga. Eller väldigt få. Välkommen hem och plocka hos oss som har dem.
Jag har mängder med sniglar här och plockar dom varje dag. Räknar dom också vilket är en bra motivation till att fortsätta. Men jag är inte urskiljningslös, de svarta svenska skogssniglarna och pantersniglarna låter jag vara, de är helt fredade hos mig. Men, och jag vet att det är individuellt, jag kan inte säga att jag hatar dom. Det är en sådant starkt ord som för mig bara appliceras på bra mycket större och viktigare saker. De är trots allt bara djur som gör vad de ska göra, enligt deras art/sort, de vet inget annat och har ingen aning om att de ställer till med så mycket oreda och förtret, de kommer inte med några hämndlystna tankar när de äter av det vi sår eller försöker odla. De bara är så att säga. Men de är ett problem, och värre är att de är ett stort problem för de, bönderna, som odlar det vi så småningom ska äta.