1950 ockuperade Kina Tibet, mot Tibetanernas vilje förstås. Sedan dess har ingeting blivit bättre. Om inte Dalai Lama lyckats att fly, hade han inte varit kvar i livet i dag och kunnat berätta om vilka övergrepp hans land dagligen utsätts för.
Nu har det återigen flammat upp protester inom Tibet, de vill ha sitt självstyre, vad händer? Jo Kina tar i med hårdhanskarna och slår ner även detta uppror. Munkar och nunnor i Tibet får se sina kloster raseras, se sina systrar och bröder hamna i fängelse, eftersom dom är en fara för kinas totalitära styre. Till och med Dalai Lama fördömmer det som händer just nu, han som i vanliga fall endast predikar om frid och kärlek till sin nästa. Men vad händer i världen runt omkring? INGENTING! Varför reagerar inga fler nationer? Är det pga det kommande OS?
Var är världspolisen USA nu? Vad kan man som en liten vanlig svensk göra för att göra sin röst hörd?
Min önskan vore verkligen att man totalt bojkottade OS i år, att lägga ett av de största för att inte säga det största, idrottsevenemanget i en stat som inte har demokratiska värderingar, som dessutom är en ockuperande makt är för mej helt förkastligt. Jag vet att det finns de som säger att Kina nu måste skärpa till sig eftersom världens ögon kommer att riktas mot dem under flera veckor, men hur många ex tibetaner kommer att få komma till tals? Hur många vanliga kineser kommer vi att få se? Och vad händer efter detta gigantiska idrottsevenemang är över? Jag tror ju inte att något kommer att förbättras, snarast att det är ännu mer människor i fängsligt förvar för att de har försökt att protestera under tiden världspressen varit på plats.
Redigerat av Monica i Kungälv: 17-03-2008, 10:57
--------------------
Monaxe zon 2 på västkusten
|