CITAT (bear @ 17-03-2008, 12:42)

Effektivare kanske att bojkotta kinesiska produkter...........fast då finns det väl inte mycket att shoppa hemska tanke.........
Du tog orden ur min mun, eller från mina fingrar snarare. Bojkotta varor först, att bojkotta OS kan vara en stor symbolhandling, men det är genom att exempelvis köpa en Husqvarna-motorsåg istället för en billig kopia från Kina som man kan direkt påverka. Eller genom att inte köpa den där skjortan för 49.90. Tror inte att tidigare bojkotter mot andra krigarländers OS, mot Moskva 1980 eller Los Angeles 1984, fick så stor påverkan.
Själv vet jag inte om bojkott är det bästa vapnet överlag, att bojkotta varor från kina känns jättesvårt, speciellt i sammansatta varor. Särskilt i de kapitalistiska frizonerna är det ju ett jävla rövarland, jag kan tipsa om filmen China Blue förresten.
http://www.teddybearfilms.com/chinablueTillägg : det är inte lätt för våra idrottare att demonstrera mot Kina när många av idrottarnas sponsorer har fabriker där antar jag. Likaså är det svårt att demonstrera mot att titta på OS när man har en 52" platt-TV hemma på väggen, givetvis gjord i Kina.
Redigerat av Pirum: 17-03-2008, 17:50