CITAT (Fenja @ 08-03-2004, 12:19)
Backtimjan är inte så snabbväxande, men bra om det är en slänt ni kommer att trampa i någon gång nu och då, för det tål den. Om jag var du skulle jag täcka slänten med svartplast och sedan plantera timjan och när denna sedan är så stor att det är befogat att skära loss plasten så rotar sig timjan snabbt genom avläggare. Täcker du inte med plast lär du få rensa som kryddan nämner.
Gällande sådd av timjan tror jag du ska välja att ställa dem i ett fönster med fullt dagsljus, annars får du använda extrabelysning i ditt hobbyrym, risken är att de "lankar" iväg och blir långa och taniga annars. Jag har sått back- och apelsintimjan i år och de kom upp på mindre än en vecka i köksfönstret
Vintergröna är annars ett bra alternativ, inte lika tramptåligt, men den täcker snabbt en stor yta. Finns med blå eller vita blommor, att blanda är snyggt.
Ormöga är en liten snabbväxande planta med himmelsk vackra små blå blommor på våren som inte tål att trampas på, men som sprider sig fort. Både Vintergröna och Ormöga klarar skuggiga placeringar.
Lycka till!
Fenja
Är det någon skillnad i växtsätt på backtimjan och citrontimjan?