Ni kvinnor som skrivit i den här tråden har naturligtvis helt rätt när ni uttrycker er avsky gentemot mäns våld mot kvinnor. Det är onekligen ett gigantiskt samhällsproblem. Jag delar också er syn att våldet är en del i dessa mäns försök att utöva makt över och kontrollera kvinnor. Samhället har ett stort ansvar. Det finns samtidigt mycket vi som enskilda personer och grupper kan göra för att motarbeta våldet mot kvinnor.
Men.... det som får många (förhoppningsvis) vettiga män att ligga lågt i debatten är att vissa debattörer skuldbelägger män som grupp. Problemet beskrivs som en könsmaktsordning där män per definition är våldsamma och onda. Jag vägrar att ta på mig skulden för vad andra män gjort mot sina kvinnor, när jag inte ens haft chans att ingripa.
Känner att det är svårt att argumentera utifrån att jag är man i denna fråga. Jag tar nu risken och slänger fram några frågor, utan att på något sätt rättfärdiga mäns våld mot kvinnor.
Är det inte så att pojkar argumenterar mer fysiskt, medan flickor är skickligare på att använda verbala argument?
Är det inte så att dokumenterat våldsamma och farliga män ofta har mycket lätt att attrahera kvinnor?
Hur känns det för "snälla " män, som kanske inte hävdat sig särskilt väl i ungdomens slagsmål och brädats av spännande och "farliga" killar på dansbanan, att nu känna sig utpekade och skuldbelagda.
mina tankar
Anders