Ja, det är rätt stor skillnad men det finns många olika sorters backtimjan och de som kallas citrontimjan har också olika egenskaper.
Min erfarenhet är att det som säljs som citrontimjan i plantskolorna ofta är en brokbladig timjan med lite rundade blad och att plantan är glesare och högre än de krypande timjanvarianterna.
Backtimjan finns dels i olika blomfärger, vitt och purpur, och mina vitblommande har inte spritt sig lika villigt som de med purpur, som dessutom är tåligare för torka och väta. Dels finns det backtimjan med olika undernamn som också beter sig lite olika.
De riktigt låga timjansorterna kallas ofta kryptimjan och gråtimjan (även bland dem finns många sorter) har spritt sig ojämförbart bäst, och har varit tåligare än de som i handeln kallats backtimjan.
Sammanlagt har jag nog satt ca 100-talet timjanplantor, köpta på olika ställen under 10 år. Ett femtiotal är det ännu liv i och det är de riktigt låga krypande som överlevt bäst. Några av dem har kallats gråtimjan, andra kryp- eller backtimjan.
--------------------
|