CITAT (Anders Roslagen @ 19-03-2008, 00:13)

Intressant, är du säker på att det blev så kallt? Jag har läst att de tåliga fikonorterna fryser vid ca -11° C. Det kanske inte stämmer?
Min fikonbuske ser än så länge väldigt fin ut ute. Det har varit sju eller åtta minusgrader hittills. Och då stämmer det ju med vad jag läst.
härdiga sorter tål neråt -17c -20c utan att frysa ner . men känsliga sorter dör som sagt vid -8c -10c (som mitt eget bornholm gjorde en vinter). och det är det jag menar dom har så olika härdighet . så man bör plantera dom skyddat i sandig-grusig jord och täcka dom med snö eller löv första åren . och sedan prova dig fram . oftast fryser dom ju faktikst ner normala vintrar om dom inte står i varmalägen i sydskåne . som mitt lila fikon har frusit i topparna denna vinter DÄRFÖR ska man hellre odla den i kruka .
CITAT (jegi @ 19-03-2008, 08:29)

Kan rekommendera sista numret av Svensk trädgård där Åke Truedsson redogör för olika fikonsorters härdighet. Nu har jag inte numret framför mig men Desert King som han introducerat i Sverige ska tydligen tåla -16 (mogen ved) och den lär ska ha klarat -20 i USA.
Bornholmsfikon (Precose de dalmatie) är god tvåa.
Som vanligt när det handlar om exoter och minustemperaturer handlar det inte om sådana temperaturer veckovis utan tillfälligtvis.
jo har du ett ''äta'' bornholm kan den någ tåla en del men även den kommer nog frysa ner en kall vinter . men mitt bornholm var dött vid en natt efter -15c förra vintern . lika så ficus carica lila har denna vinter hos mig frusit ner i topparna lägst -10c ,, så en sådan är bättre att ha i kruka .
chicago hardy är ju en som tålt neråt -22c -23c i usa .