CITAT (Stintan43 @ 19-03-2008, 12:57)

Va det inte lappar man försökte fästa på ryggen på folk utan att dom märkte nåt. Det skulle stån nåt lite småelakt på dom. Men jag kanske minns helt fel.
så var de kanske
CITAT (Malvia @ 19-03-2008, 12:58)

"
Det är inte många som vet att onsdagen i påskveckan heter dymmelonsdagen. Ännu färre vet vad ett dymmelonsdagspass är, men också det finns med i Barnen i Bullerbyn. Ursprungligen trodde man att häxorna behövde dymmelonsdagspass för att komma till Blåkulla, men sedan blev passen små lappar som man i smyg kunde fästa på varandras rygg."
http://sydsvenskan.se/skane/burlov/article224408.ece
"På dymmelonsdagen kom Britta och Anna till mej tidigt på morgonen, för vi skulle göra dymmelonsdagspass, såna där som man sätter fast på ryggen på folk med en knappnål utan att dom vet om det. Vi klippte en hel massa av vitt papper som vi målade roliga gubbar på. På en del skrev vi Arg orangutang och Varning för hunden och sånt där...
...Om en liten stund kom Agda, vår jungfru, för att säja till oss, att vi skulle gå hem och äta. Och Lasse hoppade genast ner från brädstapeln och sprang ifatt Agda och gick bredvid henne och pratade så mycket han orkade. Och utan att Agda märkte något, satte han fast ett dymmelonsdagspass på ryggen på henne. Oh vad jag tycker om Oskar, stod det på lappen. Oskar, det är vår dräng..."
Ur boken: Påsk i Bullerbyn av Astrid Lindgren.ja de är där jag har läst de!!!