Om man har plockat så många 1000 tals sniglar som vi gjort i bara 3 år undrar jag hur det sett ut i min omgivning om man inte tagit till allt man man kan för att begränsa framfarten. Jag har haft sniglar inne i köket på väg upp till diskbänken, klättrandes flera meter upp på husväggarna, BÅDE inne och ute, ätandes i hundarnas matskålar inne etc.
Mina växter i uterummet lever lika farligt som dom på utsidan. Tills det kommer ett LIKA effektivt gift i Sverige, och det har det inte gjort än, kommer jag att fortsätta med det tyska. Om dessa metoder är tillåtna i våra grannländer är det ju rätt befängt att det är förbjudet just i Sverige... Dessutom är snigelgiftet självklart (vad annars) mycket dyrare än i Sverige, fast det inte alls är lika effektivt. Skulle man få samma effekt som med det tyska, då vore man ruinerad på en säsong...lika bra att asfaltera med en gång...
Dom spanska sniglarna är en sanitär olägehet som kommer att välla fram över hela landet förr eller senare. Ska tillägga att jag inte har någonting emot våra egna arter, men dessvärre är det ett faktum att dom korsar sej. Och att det bara är dom inhemska som vaknat ännu, det stämmer inte. Har har jag redan plockat ett 20 tal, dvs innan snön kom... OCH jag kan se skillnad på skogsniglar, pantersniglar samt spanjorer.
--------------------
Monaxe zon 2 på västkusten
|