CITAT (Stintan43 @ 20-03-2008, 10:31)

Vore alla "normalt" funtade så skulle det knappast finnas kvinnomisshandel. Men nu står det ju knappast skrivet i pannan på dom som misshandlar psyksikt och fysiskt att "jag är en kvinnomisshandlare". Har man en sådan personlighetsstörning så undrar jag om det hjälper med att uppfostra barnen till att våld är förkastligt. Vem uppfostrar förresten barnen till att tycka våld är ok.
Jag har själv under många år levt i ett väldigt destruktivt förhållande dock med minimalt med våld men desto mer psykisk terror. Tyvärr hade jag ingen Netha i min omgivning. Idag kan jag inte fatta själv varför jag inte lämnade tidigare och det har tagit mig ett antal år att bli hel igen.
Kanske borde man uppfostra flickor så att dom redan från början lär sig att "inte ta någon skit", att dom är värdefulla och inte ska låta sig trampas på. Att dom aldrig ska acceptera att andra brukar våld mot dem varken fysiskt eller psykiskt och att om dom någongång skulle råka ut för något dylikt så ska dom omedelbart lämna förhållandet. Lättare sagt än gjort såklart eftersom kärleken gör en blind. Och tyvärr har inte alla kvinnor den styrkan.
Stintan - vad du är modig!! Hoppas fler vågar berätta, det hjälper när man upptäcker att jag är långt ifrån ensam.
Det du berättar om Stintan - de psykiska övergreppen - upplevs av kvinnor som det allra värsta, mycket värre än sönderslagna trumhinnor och brutna revben. Man bryts successivt ner och reduceras till en människa som tappat allt värde.
Tekniken är mycket effektiv, växlande mellan våld och kärlek. Samma terror metoder som ibland använts mot krigsfångar - ingen människa klarar av det. Förvirrade människor är lättare att manipulera...
Vägen tillbaka är lång och jag hoppas innerligt att du kommit ut ur detta starkare än någonsin och kom ihåg - det beror inte på dig - du har ingen skuld i detta.
Önskar dig allt gott i livet!
//Gunilla