CITAT (Markus_H @ 20-03-2008, 12:34)

Jag ifrågasätter inte dina kunskaper men genrellt brukar man säga att hamlade träd blir äldre än träd som inte hamlas, gäller inte det för ek? Sen om man ska vara petig så vet jag inte om ek egentligen "hamlas" någon gång. Hamling är att ta grenar och skott för foder och utfördes med intervaller om 5-10 år på ädellövträd och andra arter. Ek har aldrig hamlats för foder utan den topphöggs för att få ned kronan och/ elelr stamkvistades för att släppa ned mer ljus till marken men den hamlas aldrig så kraftigt som tex lind, ask och andra.
Hej Markus,
Jo, ek har nog hamlats, fast mer i Storbrittannien än här, men det var för ved och på lång sikt. Det utförs också på flera ställen i Sverige nu av biologer som medvetet skapar döende ved för att äka insekter och annat djurliv. Det är inte vad jag kallar för hamling, som om trädet ska leva länge ska göras minst vart 3e år (med några undantag). Det finns olika tekniker - att ta allt vartannat eller vart tredje år, elelr ta hälften av alla grenar eller göra inkortningar i ung ved i två omgångar mm, och säkert fler som du kan bättre än jag. Oavsett vad, så kan hamlade träd som beskärs i ung ved och med bra snitt leva mycket länge ja. I stadsmiljöer kan hamlade träd leva längre än friväxande träd, och helt klart längre än friväxande som sedan måste beskäras med grova snitt.
Den extremaste form av hamling - bonsaibeskärning (både krona och rot) - kan göra att ett träd lever mycket längre än sina friväxande artfränder. Medan en illa utförd bonsaibeskärning återigen förkortar livslängden.
Och sedan finns det ju olika former för hamling. Knuthamling är ofta det vi ser i storstäderna. Vissa arter passar bra för det, och kan leva mycket länge när snitten läggs strax utanför grenkragarna på knutorna, som blir större för varje år som går. Pil hamlas ju ofta söderut, och de pilarna får säkert mycket längre liv om de hamlas regelbundet, eftersom många arter annars skulle knäckas i vinden eller av ålder.