Hundar och katter är som vi människor allergiska mot vissa/olika preparat. På de flesta medel som man häller på står det klart och tydligt att man ska testa först med en liten droppe och vänta några timmar för att se om allergisk reaktion uppstår. Visst kan det gå fel ändå, men jag föredrar ändå att använda fästingmedel framför att riskera fästingrelaterade sjukdomar. Jag har testat ört-halsband till mina hundar eftersom det inte innehöll några kemiska medel, men det funkade dåligt. Istället gick jag över till frontline som fungerade aldeles utmärkt. Min sambos syster ska testa en annan grej i år till sina hundar... bärnstenshalsband! Något bör man iaf använda, att bara gå igenom pälsen noggrant hjälper inte, eftersom det räcker med att fästingen biter tag för att djuret ska få sjukdom. Finns det mycket rådjur bör man definitivt använda någon form av fästingmedel. Hoppas alla era små klarar sig bra nu iår. Vintern har ju varit toppen för fästingarna, men några kanske dör nu i snöovädret.
|