CITAT (Gunilla T @ 22-03-2008, 17:48)

Kat, i motsats till oss andra så finns det en arsenal av servicemänniskor runt riksdagspolitikerna som kan svara på alla frågor och ev. osäkerheter beträffande regelverk och gällande lagstiftning.
Man måste veta vilka frågor man ska ställa för att få svar, till att börja med. Sedan är det ju ingenting som säger att just dessa servicemänniskor sitter inne med alla svaren heller. När något har blivit praxis, så är min erfarenhet att någon sällan reflekterar så långt över det att man går in i dokumenten och kollar hur det ser ut där.
CITAT (mamamaggan @ 22-03-2008, 17:52)

Men visst blir väl andra bestaffade när de gör fel ? De som verkligen t ex fuskar med VAB ( Vård AV Barn ) får ju böter , eller hur ?
Att skylla på att man litar på praxis går inte . Finns det en regelbok så ska man läsa den. Förstår inte riktigt hur du tänker när du menar att det ska gälla särkilt slappa regler för politiker ? Varför ska det göra det ?
Böter tror jag inte att det är tal om (men jag ska inte svära på det), däremot blir man återbetalningsskyldig.
Det är inte ett straff, utan en konsekvens. Vad konsekvensen av det här blir som togs upp i reportaget vet vi ju inte idag.
Jag menar naturligtvis inte att politiker inte ska slippa undan regler, jag menar att praxis kan göra att folk inte bryr sig om att läsa texterna och istället frågar - och får ett svar som man sedan tror stämmer (och rättar sig efter det svaret).