Henriks , du kan vara övertygad om att min man sjukskriver sig om han är sjuk även om han inte blir utkallad , han har ansvarskänsla för de som blir lidande. Exemplet togs för att visa hur politikerna tänker, så länge ingen " saknar " mig så skiter jag i att sjukskriva mig för jag vill inte få löneavdrag. Med de löner de har så klarar de sig galant utan de pengarna men om någon lågavlönad gjorde likadant så tog det hus i h-vete!
Risken att någon med annat yrke blir inkallad på semestern kan faktiskt vara minst lika stor , om inte större , som att någon politiker blir det. Det händer väl oftare att något går snett i det " vardagliga " än att det inträffar någon allvarlig kris för landet. Dessutom har en vanlig medborgare vanligtvis 5 veckor semester medan de politiker som sitter i Riksdagen i princip har semester under den tid som Riksdagen är stängd. Finns det någon som kollar hur lång semester ( arbetsuppehåll med full lön samt ev semesterersättning) de tar egentligen ?
När det gäller att ingen patient blir utan den vård som man kan begära om t ex en sköterska är sjuk så kan det faktiskt mycket väl vara så. Det finns ställen där man inte får ta in vikarier . De som är kvar klarar inte hur mycket som helst . Verkar inte som om vi lever i samma land du och jag , hör du aldrig talas om sådant ?
Men vi verkar trots allt vara överens om att det finns rötägg inom politiken , gott så tycker jag! Jag sträcker mig lite längre än så , eftersom jag tror att det finns fler fuskare inom den kåren än inom andra just p g a att det inte blir några påföljder för dem som det blir för andra.
Är det någon som vet om de har semester och därmed också semesterersättning? Kan man ha det om man ska stå till tjänst 365 dagar om året ?
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|