Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp!, varför dör min monstera?
          Loobaman
          Inlägg 22-03-2008, 14:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 98
          Medlem nr: 12 623

Jag undrar om den kan vara näringsbrännd? annars är jag helt clueless och, den dör snabbt sweatingbullets.gif

Toppen på plantan ser fortfarande frisk ut

HJÄLP

--------------------
          Trädgårdsmästarelev zon 1

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Loobaman
          Inlägg 22-03-2008, 15:24
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 98
          Medlem nr: 12 623

Tack för alla svar, det uppskattas! Hör att jag borde varait mer utförlig i min beskrivning av sjukdomsförloppet. Anledningen till att jag började svammla om näringsbränna är framförallt för att symptomen började visa sig efter omplantering för bara någon vecka sedan, plantan är flera år gammal och har aldrig tidigare visat upp ett så kraftigt missnöje.

Ljuset kan givetvis vara problemet men varför skulle det börja visa sig efter så många år? jag vill också tillägga att alla nedre blad runt om hela plantan dör.

Kan den ha drabbats av rotröta eller för dålig syresättning av rotsystemet? jorden jag använder är helt oblandad hasselfors proffsjord.

Även om monsteran inte direkt är någon favorit här hemma så kan jag inte förlika mig med tanken på att den ska dö utan att jag vet varför. (börjar känna mig som dr.House)

--------------------
          Trädgårdsmästarelev zon 1

Citera
          Chamomille
          Inlägg 23-03-2008, 11:20
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (Loobaman @ 22-03-2008, 15:24) *
          Tack för alla svar, det uppskattas! Hör att jag borde varait mer utförlig i min beskrivning av sjukdomsförloppet. Anledningen till att jag började svammla om näringsbränna är framförallt för att symptomen började visa sig efter omplantering för bara någon vecka sedan, plantan är flera år gammal och har aldrig tidigare visat upp ett så kraftigt missnöje.

Ljuset kan givetvis vara problemet men varför skulle det börja visa sig efter så många år? jag vill också tillägga att alla nedre blad runt om hela plantan dör.

Kan den ha drabbats av rotröta eller för dålig syresättning av rotsystemet? jorden jag använder är helt oblandad hasselfors proffsjord.

Även om monsteran inte direkt är någon favorit här hemma så kan jag inte förlika mig med tanken på att den ska dö utan att jag vet varför. (börjar känna mig som dr.House)

Dr House...Det var roligt skrivet... a0a.gif
          Har för övrigt ingen riktig förklaring till problemet. Däremor beter sig en av mina blommor likadant. Nån slags palm jag köpte på ett större möbelvaruhus. Efter jag planterade om den så har halva dött. sad.gif Kan det vara så att det inte finns tillräckligt med jord någonstanns? Jag menar "luftrum" i krukan? confused.gif

Redigerat av Chamomille: 23-03-2008, 11:21

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-08-2025, 03:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon