Det är till att börja med skillnad på arvoderade uppdrag och avlönade arbeten.
CITAT (mamamaggan @ 23-03-2008, 01:28)

Risken att någon med annat yrke blir inkallad på semestern kan faktiskt vara minst lika stor , om inte större , som att någon politiker blir det. Det händer väl oftare att något går snett i det " vardagliga " än att det inträffar någon allvarlig kris för landet.
Jag har inget belägg för motsatsen i statistiska siffror - man jag tror att du har helt fel. Ju högre upp i samhällets hierarki desto färre personer som ansvarar för större områden. Visst, om brevbäraren krockar med bilen kanske hans kollega blir inkallad från semestern utan att statsministern blir det, men jag skulle inte tro att statsministern har så mycket som 5 veckor sammanhängande semester utan att telefonen ringer från "jobbet"

När det gäller att ingen patient blir utan den vård som man kan begära om t ex en sköterska är sjuk så kan det faktiskt mycket väl vara så. Det finns ställen där man inte får ta in vikarier . De som är kvar klarar inte hur mycket som helst . Verkar inte som om vi lever i samma land du och jag , hör du aldrig talas om sådant ?
Som jag skrev tidigare tycker jag att anställda inom vården gör ett jätteviktigt jobb, och självklart kan det bli pressade situationer när personal är sjuk. Men om igen -
patienten ligger inte och väntar på sin sjuksköterska bara för att denna är sjuk - visst blir vården lite sämre för alla patienter på avdelningen, men det är knappast någon som blir utan.

Men vi verkar trots allt vara överens om att det finns rötägg inom politiken , gott så tycker jag! Jag sträcker mig lite längre än så , eftersom jag tror att det finns fler fuskare inom den kåren än inom andra just p g a att det inte blir några påföljder för dem som det blir för andra.
Ja att det finns rötägg inom politiken är vi överens om, men jag tror inte att det är fler där än någon annanstans i samhället. Det är bara det att det syns mer när det är offentliga personer som myglar - för att inte tala om hur många journalister och andra det är som jagar upp minsta oegentlighet. (Vilket jag iofs tycker är bra - politiker SKA föregå med gott exempel och vara lite laglydigare än alla andra.)